MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Wednesday 11 June 2008

~Hati Zana~oleh: Noor Suraya epsd :8(TAMAT)

Annas terkesima dengan gelengan Zana. Sukar untuknya melahirkan perasaannya pada saat itu.“Annas yang tak bahagia jadikan Zana... isteri, kan?”“Kenapa pula Zana rasa saya ada perasaan mMatanya membulat memandang isterinya yang sedang malu-malu.“Pembetulan... perkahwinan kita tak ada kaitan dengan tok. Saya bukannya kena kahwin paksa macam Zana!”Zana terasa telinganya tersumbat lagi... dia seperti tidak percaya dengan apa yang dia dengar.“Kita sudah saling kenal sebelum ni... dah lebih dua tahun Zana.”Mata Zana terbeliak kerana terkejut. Dua tahun? Tapi Zana tidak pernah tahu pun.acam tu?”“Naluri. Mata dan tingkah laku tidak pernah berbohong, Annas.”

Mereka bertukar sepi semula.“Annas, boleh Zana bertanya sesuatu.” Kata Zana kemudiannya.Annas mengangguk. Dikesatnya air mata Zana yang menjurai di pipi dengan hujung jari.“Eh, Zana pakai celak ya!”Zana tersenyum malu. Annas tidak ingin menunggu jawapan fasal celak tu lagi.

Annas jadi rasa hati. Tak pernah sayang? Tidak sayang ke saya padamu, Zana... kalau setiap petang saya menunggu keretamu berlalu. Tak sayangkah saya padamu, Zana kalau saban malam saya merenung gambarmu lebih lama daripada memandang gambar tok. Betapa saya rindukan saat untuk mendengar suaramu... memerhati tingkahmu dan mendengar bila pianomu berbunyi lagi. Zana, Zana... kamu tidak pernah tahu hati ‘abangmu’ ini.
“Tapi....”“Tapi Zana yang sering menyisihkan hidup Zana daripada saya.” Tegas Annas.“Zana... datang dekat sini.” Kata Annas sambil membuka butang lengan kiri kemejanya. Sejak tadi Annas masih memakai pakaian pejabat.Zana masih tidak faham. Dilihatnya ada parut luas hampir tiga inci dekat situ... dan parut tu hodoh sangat di tangan Annas, jika dibandingkan dengan muka Annas yang kacak. Zana masih tidak bergerak.

“Oh, dah buat orang jadi cacat macam ni... lari dari tanggungjawab untuk berkahwin dengan orang, ya.” Jerit Annas sambil tersenyum sehingga kelihatan gigi siungnya yang kecil manis itu menambah seri wajahnya.Zana masih tercenggang-cenggang.“Macam ni siapa yang nak lagi kat saya, Zana?” Kata Annas sambil ketawa kecil, seperti dia sedang berbual dengan ‘Rinnya’.Zana menggeleng. Tak ingat, katanya kemudian.

“Macam mana boleh lulus ujian jadi ‘lawyer’ ni... sahlah beri rasuah pada pemeriksa. Benda-benda bukti macam ni pun boleh lupa, boleh tak ingat. Sekarang ni saya nak dakwa Zanariyah Zainordin atas kes cinta... saya nak tuntut insurans hati ni untuk seumur hidup....”

Lalu Annas menceritakan apa yang berlaku. Dua tahun yang lalu, seorang gadis telah menumpahkan asid di makmal semasa pameran sempena Pesta Konvokesyen UM. Dia masih ingat lagi, gadis yang pemalu tu... cepat-cepat membasuh tangannya dan kemudian menyapu ubat. Setelah semuanya selesai, gadis tu meminta maaf kepadanya berkali-kali dan hilang di celah-celah orang ramai. Sejak tu dia selalu saja singgah di fakulti perubatan... mencari ‘pengantinnya’ yang hilang. Dua tahun dia mencari-cari... tetapi Zana tidak pernah ada. Kata sepupunya, Zana bukannya budak ‘medic’... mungkin sekadar pengunjung di pameran tu. Tetapi hatinya belum mahu mengalah....

Haah, sekarang Zana betul-betul ingat akan peristiwa tu. Dia menunggu Munna yang bertugas. Dia duduk di bangku makmal melihat pameran di situ sampai jemu. Lalu berlakulah peristiwa tangannya tertolak asid dan tumpah di lengan pemuda malang tu. Mujurlah, tak pekat... kalau tak harus bagaimana kalau Annas terpaksa dipotong tangan? Ngerinya tiba-tiba datang.

“Kenapa berlari sebelum kita saling berkenalan,” tanya Annas.Zana enggan menjawab. Dia jadi malu kerana hatinya berdegup kencang dengan renungan si pemilik tangan. Dia jatuh hati pada pemuda malang tu... tetapi tatkala sedar akan kekurangan diri... dia mengunci hatinya kuat-kuat. Dia akan kunci cerita memalukan ini rapat-rapat. Biarlah, Annas tidak tahu hatinya pernah berdetik irama yang sama....




“Apa yang Zana nak tanya tadi?”“Kenapa Annas ikut kata-kata tok... pilih Zana, padahal di dalam hati Annas, Zana tidak pernah wujud? Annas tidak pernah sayang pun pada Zana.”“Sekali lagi?”Dengan malu-malu Zana mengulangi soalannya.

Lalu kini Tuhan telah menemukan jodoh mereka semula, ketika Nenek Hendon bertemu dengan ibu di depan One Utama. Itulah teka silang katanya.... dia sudah berjaya menemui sepotong wajah yang tenang. Wajah yang dijanjikan Tuhan untuknya. Hidup ini terlalu banyak kebetulan.

“Saya mencari Zana di mana-mana, tak sangka rupanya... kita duduk dekat sangat. Keluarga kita pula pernah kenal rapat sangat. Bila Zana lari dari pertemuan di restoran hari tu, saya rasa... saya tidak mungkin lagi memiliki hati Zana lagi.”

Janganlah berkata begitu Annas. Ambillah hati Zana semuanya. Zana tidak pernah memberi hati ini pada sesiapa sebelum ini dan juga selepas ini, insya-Allah.

“Zana kenapa menangis lagi. Nanti... terhidrat tau.”Beritahulah Zana, apa yang di hatimu... supaya dia tidak mengingati Rin lagi. Milikilah sepenuh hatinya.“Zana takjub dengan janji Allah.”“Ya, tok pun terkejut apabila saya memintanya, meminang anak Doktor Zainordin dalam perjalanan pulang petang tu. Usik tok... saya dah kena minyak senyonyong.” Sambung Annas.Ya, sudah lama saya derita, mana mungkin saya melepaskan Zana pergi lagi dalam hidup ini.

“Zana. Lepas makan malam nanti boleh tak mainkan lagu, Layarkan!”“Layarkan? Yang Ramli Sarip tu ya.”“Rin suka lagu tu.”“Annas suka muzik?”Annas menggeleng. “Tidak suka sangat. Tidak asyik seperti, Zana.”Mereka saling melayan rasa.

Ah, kerana Rin suka... aku mesti main juga lagu tu. Tapi Zana tidak nafikan, dia juga menyenangi lagu tu.“Rin datang pukul berapa?” kata Zana tiba-tiba, dia ingin penjelasan.“Sekejap lagi...””Rin tu siapa, saudara kita ke?” Zana ada cara yang cemerlang untuk bertanya, supaya api cemburu yang sedang berhembus tidak terasa pijarnya di luar.

Annas seperti takjub dengan nada suara Zana.“Doktor Baharin tu, sepupu saya, sebelah arwah ayah.”“Ingatkan perempuan, yalah bila sebut muka Annas bercahaya senang.” Kata Zana semula, seperti sedang mengusik, tetapi sebenarnya dia sedang melahirkan penyesalan kerana menuduh Annas bukan-bukan.“Aikh, bunyi macam lega... oh, selama ini salah sangka ya?”“Taklah.” Muka Zana sudah merona malu.

Annas dapat menerka apa yang ada di dalam hati Zana.“Ya, dialah yang menemukan kita... dia yang ajak saya ke pameran tu. Dan di situ hati saya tersimpul mati untuk Zana.”Zana tersenyum bahagia....

“Annas, lepas ni Zana masih diberi izin main muzik?”“Asalkan tidak melekakan dan tidak bercanggah....”

Datang kepada muzik: dia harus pandai memikat hati Zana, dia harus pandai mengasing keasyikan hati Zana! Dia harus menunjukkan dosa dan pahala kepada isterinya yang berhati polos. Itu yang telah dijanjikan dengan Doktor Zainordin... dia harus menjadi pembimbing Zana untuk jalan akhirat....

Layarkan bahtera ini
Ke tengah samudera penuh ke lurah
Layarkan bahtera ini
Ke tengah lautan
Menyahut cabaran
Layarkan bahtera ini
Timbul tenggelam kita bersama
T A M A T

1 comment: