MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Tuesday, 16 December 2008



huk ala....anak sulung .....



ada gaya model ka?? adess..

Suami KEDEKUTS

Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak
ada cahaya mata. Si suami teramat lah kedekut,
bukan setakat taik idung masin, Taik mata pun
masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah
mengunjungi satu pameran udara.

Tahun pertama, si isteri nak sangat naik sebuah
pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan
pilot pesawat tu. 'Encik, berapa saya kena bayar
untuk menaiki pesawat ni?' anya sisuami
'Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu
pusingan' jawab pilot tu.
'Uuiishh..mahalnya, tak jadi la saya nak naik'
jawab si suami lalu menarik tangan
Isterinya berlalu dari situ.
'Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun
sekali je bang, dah lama saya nak naik pesawat
cam tu' rayu si isteri dengan nada manja dengan
harapan si suami akan ubah fikiran.
'Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita
boleh beli'
Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya.
Buka! nnya tak mampu,dlm bank melambak lagi
duit dia.
Tahun kedua, mereka pergi lagi. Si isteri sekalilagi
memujuk Suaminya untuk menaiki pesawat tu.
Berjumpa lah mereka dengan pilot tu, pilot yg
sama tahun lepas. Tapi kali ni, bayaranya dah jadi
RM80...
Apa lagi sekali lagi kecewa lah si isteri tadi.
Tahun ketiga, mereka
Pergi lagi... Si isteri tadi awal2 lagi dah pujuk si
suami untuk menaiki pesawat ringan tu.
'Baiklah, kalau bayaranya kurang dr RM30, kita
naiklah'kata suami yang membuatkan si isteri
menarik muka masam krn dia tahu bayarannya
pasti akan meningkat lagi tahun ni.
Mereka menuju ke pesawat yang sama cam tahun
lepas dan jumpa ngan pilot yang sama juga.
Seperti yang dijangkakan, bayaranya dah jadi
RM100.
Segeralah si suami menarik tangan isterinya
berlalu dr situ. Si pilot td yang kesiankan si isteri
yang saban tahun mengimpikan untuk menaiki
pesawat tu memanggil mereka semula.
'Encik, berapa yang encik sanggup bayar?'
'Aku cuma nak bayar bawah RM30 ajer'jawab si
suami.

Setelah berfikir seketika, berkatalah si pilot tadi
'Baiklah, Encik boleh naik pesawat tu dengan

bayaran RM20 sahaja tapi dgn satu syarat'
Gembiralah si suami tadi, RM20 ajer
'tapi apa syaratnya'
'semasa di udara, encik dan isteri encik tak boleh
Mengeluarkan satu suara pun. Kalau bersuara
juga, saya akan kenakanbayaran> RM10 bagi
setiap perkataan yang keluar dari mulut encik atau
isteriencik'
jawab pilot td sambil tersenyum.
'Baiklah saya setuju' jawab si suami dengan
yakin bolehnya.
Maka, naiklah mereka akan pesawat tu. Pilot tadi
pun ada
niat lain sebenarnya. dia nak ajar si suami yang
kedekut
tadi.
Dia pun buat lah aksi2 acrobatik yang diakui
membahaya.
Macam2 aksi dia buat, tapi hairan gak dia sbb
suami isteri
yang duduk kat belakang dia tak menjerit pun.

Dia cuba lagi buat aksi2 yang merbahaya,
berpusing2 pesawat
tu, tapi still senyap gak. Setelah muslihat dia tak
berjaya,
pilot tu pun mendaratkan lah pesawat dia.

Rasa rugi pulak sbb cuma boleh dpt RM20 ajer.
Bila dah
mendarat, Cuma si suami yang turun dari pesawat
tu.
'Ehh? mana isteri encik?'tanya pilot tu terkejut.
'Dia dah jatuh masa kau pusing2 pesawat tadi'
'Hahh apasal tak cakap'
'Kalau aku cakap nanti kena tambah bayaran lak'
jwb si suami
Sambil menghulurkan RM20 kepada pilot td dan
terus berlalu...

Moralnyer..: Carilah suami yang mengasihihi
isterinya
& YG X KEDEKUT !!

~Jangan kentut depan GAY!~

Seorang wartawan lelaki telah di tugaskan membuat liputan dan siasatan mengenai aktiviti kelab gay di Bukit Bintang. Dia di kehendaki menyamar sebagai gay. Wartawan itu dengan senang hati menggayakan pakaian dan cara seorang gay. Setelah seminggu mempelajari tingkahlaku dan gaya seorang gay, akhirnya pada malam minggu itu wartawan itu masuk ke kelab gay tersebut.

Wartawan itu dipasang dengan microphone n camera bersaiz kecil bagi merakam segala aksi dan aktiviti di kelab gay tersebut. Setelah masuk wartawan itu terus menuju ke bar utama dan memesan segelas bir. Dia hanya duduk sambil memerhatikan gelagat-gelagat gay di kelab tersebut. Ada yang menari dan ada yang duduk sambil berpeluk-pelukan sesama lelaki. Wartawan itu merasa geli geleman melihat tingkahlaku mereka.

"Hai...sorang ke bro", tiba-tiba wartawan itu di sapa.

"A'ah, saya tunggu kawan saya. Tak sampai-sampai lagi ni", kata wartawan itu separuh menjerit kerana kebingitan muzik di kelab itu.

Tiba-tiba wartawan itu berasa sakit perut. Rasa seperti ingin kentut sahaja.

"Muzik tengah kuat ni bolehlah aku kentut ni", bisik hati wartawan itu.

Wartawan itu pun melepaskan kentutnya. Satu demi satu. Berturut-turutan. Tiba-tiba muzik rancak itu berhenti kerana DJ nya ingin menukar ke lagu perlahan. Sementara proses pertukaran lagu itu kentut wartawan itu telah di dengari oleh gay-gay yg berhampiran dengan wartawan itu.

"Eh eh... ada dara lagi la kat sini", ujar salah seorang gay di situ sambil memandang wartawan itu.

"A'ah lah... kat depan kita ada dara", ujar yang lain pula.

Semua gay di situ telah pergi mendapatkan wartawan itu. Semua wajah mereka menunjukkan keghairahan nafsu yang ketara.

"Saya bukan dara lagi la", ujar wartawan itu.

"Kalau dah tak dara kenapa kentut. Kuat lak tu. Sempit tuu...", ujar salah seorang gay itu.

Tergamam wartawan itu. Akhirnya dirinya di noda secara bergilir-gilir oleh pengunjung kelab gay itu. Menangis teresak-esak wartawan itu. Akhirnya nikmat kentut sudah tidak akan dapat dirasai lagi sepanjang hidupnya.

Moral kepada lelaki : Jangan berkentut dihadapan GAY. AWAS!!

~Pontianak menuntut janji...~


Konon-kononyer citer ngeri maut yg ade mesej tersendiri..

Baru seminggu yg lalu, Norman berjalan menuju ke sebuah kubur dan mencabut paku

yg berkarat sepanjang sepuluh inci dr batu nisan itu. Selepas itu dia mengeluarkan

sehelai benang putih yg diikat bersama dgn jarum lalu dicucuknya ke dalam sebatang

pokok pisang berdekatan dgn kubur itu.

Di penghujung benang pula, dia ikatkan dgn cawan kertas. Beberapa saat kemudian,

Norman dapat merasakan gegaran yg sangat kuat. Bumi dibawahnya merekah dan perlahan-

perlahan asap tebal, mengaburi mata Norman. Norman dapati disebalik asap tebal itu

kelihatan sejengkang mayat.

Norman dapati mayat itu mempunyai raut wajah muka yg cantik. Norman meraba-raba

belakang tengkok mayat itu. Ada sepucuk paku terpacak di tengkok mayat itu. Norman

mengeluarkan paku itu. Mayat itu bangkit dan mengilai sekuat hatinya. Oleh kerana

Norman bersusah-payah membebaskan pontianak itu, Norman telah meminta sesuatu sebagai

ganjaran buat dirinya.

Pontianak itu mengilai dgn lebih kuat setelah mendengar permintaan Norman. Pontianak

itu memberi Norman empat nombor dgn dua syarat yg mesti dipatuhi.

Pertama, nombor yg dibelinya hanya boleh dibeli dgn wang gadaian rantai emas isteri

Norman sendiri.

Kedua, pontianak itu menyatakan bahawa dia minat makan buah. Dia mahukan Norman membawa

tujuh biji buah tembikai berlainan saiz. Norman gelihati mendengar syarat yg kedua itu.

Dia telah berjanji akan membawakan untuk pontianak .


Satu minggu telah pun berlalu. Norman telah menunaikkan syarat yg pertama. Pada hari

ini dia akan menunaikan syarat yg kedua pula. Apabila sampai di kawasan perkuburan itu,

Norman berasa marah krn penantiannya tidak mendatangkan sebarang hasil. Dia meninggalkan

tujuh biji buah tembiakai yg dijanjikannya di tepi kubur itu. Norman berjalan perlahan-

lahan ke keretanya. Baru jarak lima meter dia berjalan, dia dapati seperti ada mata yg

memandang ke arahnya lalu dia pun pusing ke belakang. Kelihatan di atas pokok itu si

pontianak yg dinanti-nantikannya.

"Kau nak pergi macam gitu aje? Tak ucap terima kasih?" tanya pontianak itu.

"Aku tunggu kau lebih dari empat jam, tapi kau tak datang!"

"Kau menang tempat pertamakan?"

"Yalah!"jawab Norman dgn gembira. "Kau tahu Norman, aku sunyi kat sini." Dia cuba menggoda

Norman .

"Jadi?"Norman menjawab dgn tenang. "Aku ingat kalau kau mati kau boleh temankan aku... he! he! he!"

"Tapi itu semua tak ada dalam perjanjian kita!" "Kau dapat banyak Norman . Tapi aku dapat apa?"

pontianak itu lantang bersuara sambil turun dr pokok itu dan berdiri dihadapan Norman .

"Aku dah bawakan tujuh biji buah tembikai yg kau pesan, apalagi yg kau mahu? Ingat, aku yg bebaskan kau!"

"Aku ingat kau sukakan aku!" hilaiannya menjadi kuat dan nyaring.

"Kau jangan main-main dgn aku. Paku yg aku cabut dr kepala kau masih ada, aku boleh paku kau masuk

Balik dalam kubur kau" "Kau memang berani Norman .

"Kau nak nombor lagi tak?"

"Apasal kau tanya?"

"Aku ingin sekali jumpa kau Norman. Siapa tahu nanti kau tinggal dgn aku"

"Aku fikirkan dulu. Boleh aku balik sekarang?"

"Macamana pulak dgn buah-buah tembikai tu? "sambil menunjukkan ke arah buah itu.

"Setahu aku kau yg nak semua buah tu kan?"

"Aku dah makan Norman . Kau boleh ambik balik buah tu"

"Itu semua kau punya. Kalau kau tak mahu makan, biarkan jelah buah tu busuk. Aku tak peduli"

"Kau nak semua buah ni busuk?"tanya si pontianak dengan marah sekali.

"Aku nak balik sekarang" Norman pun terus pusing dan menuju ke arah keretanya.

"Selamat tinggal Norman. Datang lagilah kalau kau nak lagi nombor. He! he! he!"

Mahu sahaja Norman membuka langkah seribu dan terus lari dr situ. Dia dapat merasakan ada sesuatu yg

mengekorinya. Terlalu dekat. Dekat sungguh benda yg mengekorinya kalau tidak manakan boleh
pernafasannya dapat dirasai Norman.

Norman tahu, kalau dia pusing ke belakang, dia akan menerima satu tamparan. Oleh kerana takut,

Norman memandu keretanya dengan laju seperti orang gila. Dia terus memandu ke Pantai West Coast.

Disebabkan terlalu penat dan mengantuk, Norman pun memberhentikan keretanya. Norman mengeluarkan kertas

dari dompetnya sekali lagi untuk memastikan yg dia telah memenangi di tempat pertama. Pada keesokkan
harinya, Norman tiba di rumahnya pada pukul sembilan pagi. Dihadapan rumahnya sesak dipenuhi dgn

pengunjung2. Dia masih tidak tahu apa yg terjadi.

Sebaik sahaja dia menjejakkan kakinya ke dalam rumahnya, dua pegawai telah menyambutnya. Setelah

mendengar penjelasan drpd mereka berdua, Norman terus menuju ka arah bilik tersebut. iatas lantai, tujuh jengkang mayat yg
rupa mereka amat menyayatkan hati Norman .

Isterinya dan dua orang anaknya, ibunya yg telah uzur, adik lelakinya bersama dgn isteri dan anak kecil

mereka yg berusia enam bulan, semuanya menjadi mangsa pembunuhan itu. Kepala mereka dipatahkan. Muka

mereka pula hampir tidak kelihatan akibat drpd cekauan si pembunuh. Norman begitu terkejut sekali apabila

mendapat tahu bahawa, pegawai itu berkata bahawa tiada pergelutan yg berlaku dan perkara ini terjadi di

dalam satu bilik sahaja.

Apabila ambulan tiba untuk mengambil mayat tersebut, baru Norman tersedar apa sebenarnya yg telah terjadi.

Baru dia ingat akan kata-kata si Pontianak itu bahawa dia tidak mahukan kesemua buah2 itu. Apa yg dia mahukan
hanyalah tujuh kepala manusia.


So... Moral of the story :-


sape suruh DEAL ngan SETAN?!! Deal ngan manusia jer la... pastu.. sape suruh Main nombor??

main laa... computer games ke.. bricks games ke.. hehehe

~Kisah cinta seorang isteri~




""Abang, minta izin untuk nikah seorang lagi,"


Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika.Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak.


Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia menghela nafas panjang. Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan.


Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin.

Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau. Aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

"Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis. Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak-anak.


Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

"Abang, Aliyah setuju dengan permintaan abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya. Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju.. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu
zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah
cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri abang," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau. "Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin.

"Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. abang dah lama hidup dengannya. abang faham,"

Qistina mengalih pandangannya. Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.


Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.


Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya.


Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.


bret bret.... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya. "Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik untuk abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu
jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama abang," Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.


************ ********* *********

Kepada:

Asraf Mukmin,

Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,

Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi,

Genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, ia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju-bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tak sanggup abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana, apatah lagi abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tahu selera abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih
ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. kasihan nanti, tak makan lah pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan abang...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak abang nanti untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan abang...

abang yang disayangi,

Cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. abang lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

abang yang dicintai,

Di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di sawarak.

Menunggu abang...Aliyah sayangkan abang...

Tetapi jika abang merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan abang.


Tetapi, jika abang merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk abang..tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran abang, roti canai..air tangan Aliyah.


Salam sayang,

Aliyah Najihah binti Mohd Hazery


Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum!


Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!!! !!

~Menantu oh Menantu~



Cerpen : Menantu oh Menantu
Nama Pena : Hanni Ramsul

Panjang muncung anakku , manatap wajah neneknya. Aku memerhati dari jauh.

"Opah... Kak Long tak pandailah. Macam mana nak gantung ni? Opah suruhlah Maksu yang buat,"

"Tak pandai...tak pandai... Tak pandai kena belajar.

Belajar dari kecil ni haa... jangan jadi macam mama kamu tu. Dah jadi isteri orang pun tak reti nak pasang langsir,"

Aku tersenyum mendengar kata-kata ibu mertuaku. Selintas kenangan menjengah. Kenangan menjadi menantu baru di rumah ini.

"Ya ALLAH! Apa kamu buat ni, Eisha?,"

"Gantung langsirlah. Kan mak suruh saya gantung langsir,"

"Tahulah kamu gantung langsir. Tapi, kenapa terbalik gantungnya ni?
Kamu ni, pandai ke tidak?,"

Aku menggeleng. Cuak melihat renungan tajam ibu mertuaku.

"Gantung langsir pun kamu tak tahu?,"

"Saya tak tahu, mak. Saya tak pernah buat,"

"Itupun kamu tak tahu. Apa yang kamu tahu ha?,"

"Entah,"selamba aku menjawab.

"Along!,"

Aku mematung di sudut ruang tamu. Tersentap mendengar jeritan ibu mertuaku.

"Apa mak? Kenapa? Terkejut Along,"suamiku muncul bersama soalan yang berderet. Langkahnya mati di sebelahku. Mungkin meyedari wajahku yang sudah kelat semacam.

"Kamu ni, kahwin dengan siapa? Puteri raja ke?

Gantung langsir pun tak reti. Tengok ni. mahal mak beli langsir ni, digantung terbalik, kenapa?

Itulah. Suruh kahwin dengan Balqis, kamu tak nak. Balqis tu tak ada macam bini kamu ni, tahu tak?

Semua benda tak tahu. Mak dah cakap, jangan kahwin dengan anak orang kaya. Menyusahkan kamu nanti. Tengoklah ni..,"

Aku menarik muka. Menjeling sekilas pada ibu mertuaku yang masih membebel. Suamiku tersenyum kecil.

"Kenapa terbalik sayang?,"

"Manalah orang tahu. Orang tak pandai tapi, mak suruh jugak,"

"Oooo! Akulah yang salah ya?,"

"Yalah. Memang mak yang salah kan? Eisha tak buat, cakap Eisha malas pulak,"pantas aku menjawab.

"Eeee.. geramnya aku. Pendek umur aku dapat menantu macam kamu ni, tahu tak? Menyusahkan," ibu mertuaku bersuara sambil berlalu.

"Eisha ke yang salah? Eisha Cuma ikut cakap mak saja,"aku mengadu pada suamiku dengan muka mencuka.

"Kau ingat aku tak dengar ke? Turunkan balik langsir tu!,"
Aku tersentak mendengar jeritan ibu mertuaku. Dengar rupa-rupanya.

"Mak dengarlah,"bisikku sambil menutup mulut. Suamiku tersenyum.

"Dah. Turunkan langsir tu. Abang tolong sayang pasangkan. Sayang pun satu, mulut tu janganlah menjawab sangat...,"

"Mana ada Eisha menjawab? Eisha cakap benda betul aje,"

Suamiku menggeleng perlahan sambil tersenyum lucu.

"Kenapa mak tak suka sangat kat Eisha, bang?,"

"Mana ada? Mak tu tak puas hati sikit saja. Maklumlah, calon menantu dia, kena reject," Aku tersenyum kecil.

"Kena reject sebab Eisha, ya?,"soalku tersenyum lucu. Suamiku turut tersenyum sambil kenyitkan mata.

"Kamu berdua jangan nak mengumpat mak, bulan-bulan puasa macam ni!,"

"Ops!,"serentak aku dan suamiku bersuara sambil menutup mulut.

****

"Kak Long! Apa ni? petang-petang hari macam ni tidur pula. Bangun.
Tolong Opah dengan mama masak. Nanti nak berbuka,"

"Alaaa... opah. Tak laratlah. Kan Kak Long puasa ni...,"

"Jangan banyak alasan. Kamu ni, sama dengan mama kamu ya? Cepat.
Jangan malas-malas,"

"Opah ni.... Bencilah. Tak baik buat budak kecil macam ni tau!,"

"Menjawab... menjawab... Macam mama kamu,"

Aku tersenyum lagi. Sayur yang sudah siap dipotong, aku bawa ke sinki.
Tercegat di situ sambil memerhati ibu mertuaku yang sedang berbalas bicara dengan anak tunggalku itu.

"Eisha!,"

Aku tersentak. Hampir terloncat dari katil. Ketukan yang bertalu dari pintu membuat jantungku hampir luruh.

"Dah nak berbuka ke?,"soalku dalam mamai.

"Amboi! Banyak cantik muka kau! Nak berbuka?

Tengok jam tu pukul berapa? Membuta saja,"

Aku menggigit bibir. Salah soalanlah. Cepat aku memandang jam di tepi katil. Pukul enam petang.

"Keluar! Tolong mak sediakan juadah berbuka,"

Aku menarik muncung. Lecehnya. Takkan aku yang kena sediakan? Suruhlah orang lain. hatiku merungut laju sambil bangkit dari katil. Melangkah longlai ke pintu. Daun pintu ku buka perlahan. Bertentang mata dengan renungan tajam ibu mertuaku.

"Eisha penatlah mak. Bagilah Eisha rehat ya,"

"Banyak kamu punya penat. Banyak kamu punya rehat. Tidur saja yang kamu tahu, ya?,"

"Memanglah. Kalau bulan puasa, memang Eisha suka tidur petang. Cepat sikit masa berlalu,"

"Belum kahwin, bolehlah kamu nak membuta sampai sahur pun. Iesha, kamu tu dah kahwin. Kamu membuta, nanti suami kamu balik kerja , nak berbuka dengan apa? Dengan air liur basi kamu?,"

"Ishh... mak ni. Tak baik cakap macam tu. Pengotor betullah mak ni,"

"Menjawab! Itulah aje yang kamu tahu,"

Aku tersenyum.

"Nanti Eisha suruh Abang Darwis beli kat bazaar ramadhan je. Tak pun, mak ajelah yang masak. Abang Darwis kata, dia suka masakan mak,"

"Bertuah punya budak. Kalau dah kahwin, nak aku juga yang masak, baik tak payah kahwin. Dah! Jangan mengada. Ikut mak ke dapur. Sediakan juadah berbuka,"

Aku mengeluh lemah.

"Cuba jangan jadi pemalas...,"

"Bukan malaslah mak. Eisha tak larat. Eisha kan puasa...,"

"Eeeee...apalah malang aku dapat menantu macam kamu ni, Eisha? Satu sen pun tak berguna,"

"Mak.. tak baik hina Eisha. Tak baik hina orang bulan-bulan puasa macam ni,"

"Kamu tu... ingat sikit. Tak baik lawan cakap mak mertua. Lebih-lebih lagi bulan-bulan puasa macam ni,"sindir ibu mertua cukup tajam. Aku tersengih sambil menggaru kepala.

"Cepat pergi basuh muka. Lepas tu, masak nasi,"

"Masak nasi? Mana Eisha tahu masak nasi?," Ibu mertuaku mendengus marah.

"Sudah...sudah... nanti mak ajar. Kalau tak nak belajar, biar mak panggil Balqis saja datang tolong mak,"

"Tak apa, mak. Eisha nak belajar. Eisha nak belajar,"laju aku menjawab. Tercabar mendengar nama menantu pilihan ibu mentuaku yang telah ditolak mentah-mentah oleh suamiku.


"Biarlah Kak Long tidur, opah. Kak Long tak boleh buka mata ni.
Mengantuk sangat ni,"

"Mana boleh macam tu. Kena bangun juga. Kalau tak boleh banyak, Kak Long makan sikit saja. Tak pun, makan kurma dengan minum air saja,"

"Nanti Kak Long niat aje Kak Long makan. Bolehlah opah," Ibu mentuaku jegilkan mata. Aku tergelak di meja makan. Suamiku turut tergelak kecil.

"Tengoklah Along. Betul-betul mengikut perangai mama dia," Aku tersenyum. Ibu mertuaku begerak ke meja sambil menarik tangan anakku.

"Maksu tu... boleh pun tidur. Kenapa Kak Long pulak kena bangun?,"

"Maksu tak apa. Esok dia tak boleh puasa. Cepat basuh tangan. Makan sikit,"

"Kak Long... dengar cakap opah tu. Nanti, Kak Long juga yang tak larat esok,"aku bersuara lembut. Separuh memujuk. Tidak boleh terlalu berkeras. Aku faham perasaan anakku itu.faham betapa terseksanya dia terpaksa lalui saat-saat sebegini. Kenapa? Kerana aku dulu pun, sama seperti Kak Long.
Payah betul bangun bersahur.

"Alaaa... tak apalah. Kak Long dah niat dah... Kak Long niat makan nasi lauk ayam goreng," Aku tersengih. Suamiku tergelak besar. Ibuku diam tak terkata. Tapi, aku tahu dia cuba sembunyi senyum.

"Mana dapat ayat ni? Opah memang ada dengar ayat ni. Tapi, kat mana ya?,"
Aku tersenyum malu. Lebih-lebih lagi, menyedari jelingan ibu mertuaku padaku. Mana mungkin dia lupa pada kata-kata itu. Itu, kata-kata keramat daripada menantu sulongnya.

"Iesha memang tak pernah sahurlah mak. Tak payahlah susah-susah kejutkan Iesha sahur,"aku bersuara sambil merenung kosong nasi di dalam pinggan.

"Mana elok kamu tinggalkan sahur? Sahur tu kan sunat. Suami kamu suka bangun sahur. Kamu pula yang malas,"

"Iesha tak biasalah, mak. Selalunya memang Iesha tak pernah sahur.
Mana lalu tak makan nasi pegi-pagi macam ni?,"

"Kalau tak lalu nak makan nasi, makan sajalah benda yang ringan-ringan. Minum air masak. Yang penting, bangun. Temankan suami kamu ni. Kamu ni...
cuba ingat sikit, kamu ni, isteri orang. Isteri, tanggungjawabnya pada suami. Dah.. makan nasi tu,"

"Tak apalah mak. Iesha dah niat makan nasi ni. So, tak payah makan lagilah,"

"Oiii... ada pulak, makan pakai niat-niat. Mazhab songsang mana yang kamu ikut ni?," Aku tersengih sambil mengawal rasa mengantuk.
Suamiku, tergelak besar di sebelahku. Membuat adik bongsunya yang terlena di pinggan, terjaga serta-merta.

"Mazhab mengantuk tu.. mak,"ujar suamiku sambil memandang wajahku. Aku tersenyum.

"Mengantuklah, bang,"

"Makan sikit. Lepas tu, tidur balik,"

"Kamu ni Along. Manjakanlah isteri kamu tu,"

"Tak manjakan isteri, nak manjakan siapa lagi, mak?,"seloroh suamiku sambil tertawa kecil. Sengaja ingin membuat muncung ibunya semakin panjang. Melihat muncung ibu mertuaku, tiba-tiba hilang pula rasa mengantukku. Walaupun suka marah-marah, aku suka melihat marahnya itu.
aku dapat melihat kasih sayang melalui bebelannya. Dapat rasakan kemesraan daripada jerit pekiknya. Aku tersenyum melihat ibu mertuaku menyuap nasi dengan muncung yang panjang.

"Mak nak ayam goreng ni?,"soalku sambil meletakkan seketul ayam goreng ke dalam pinggan nasinya.

"Hmmm...,"jawabnya tanpa memandang. Aku pandang suamiku sambil tersenyum. Seperti biasa suamiku kenyitkan mata, sambil mengangkat ibu jarinya.

"Dah... tak payah nak bodek mak," Aku ketawa mengekek sambil akhirnya jemariku menyentuh juga nasi di pinggan.

****

"Maksu! Macam mana ni? Boring betullah Opah ni,"

"Apanya?,"

"Opah tu.. ada ke suruh Kak Long buat ni. kan panas ni,"

"Yalah panas. Tunggulah kuih tu sejuk dulu. Lepas tu, baru masukkan dalam balang. Sekarang memanglah tak boleh pegang," Aku Cuma melihat mulut anakku yang memuncung.

"Orang nak main mercun pun tak boleh,"

"Apa, Kak Long? Merungut ya?," Anakku diam.

"Kita ni, orang perempuan. Kena belajar. Jangan jadi macam...,"

"Mama.... Kan?," cepat anakku menyampuk. Aku tersenyum.

"Ha ah. Jangan jadi macam mama kamu tu,"

"Kenapa pulak dengan mama?,"

"Tanyalah mama kamu,"

"Kenapa mama?,"

"Mana ada apa-apa. Tak ada apa-apalah,"jawabku sambil menguli doh untuk acuan biskut nestum.

"Mama cakap tak ada apa-apa," Ibu mertuaku tersenyum sambil menggantung baju kurung dan baju melayu yang sudah siap bergosok.

"Mana pula tak ada apa-apa. Pasal mama Kak Long, Opah sambut raya kat hospital tahu?,"suamiku bersuara tiba-tiba. Aku menjeling ke arah suamiku yang tersenyum panjang.

"Kenapa pula?,"

"Nak tunjuk perasaanlah kononnya. Kan, mak?," Aku jegilkan mata sambil jelirkan lidah pada suamiku. Janganlah dibuka lagi cerita lama itu.

"Kenapa papa? Ceritalah,"

"Mama ni, tak reti buat kuih...,"

"Bukan kuih saja mama Kak Long ni, tak pandai. Semua benda dia tak pandai...," sampuk ibu mertuaku.

"Ya ke?,"adik iparku pula menyampuk. Aku tunduk. Buat-buat pekakkan telinga.

"Ceritalah lagi, papa,"

"Opah suruh dia bakar kuih. Dah tak reti, tak nak cakap. Nak tunjuk pandailah konon...,"

"Yalah. Asal cakap tak pandai, mesti panjang mak membebel,"sampukku membela diri.

"Lepas tu?,"adik iparku pula bertanya
.
"Dia bakar kuih, semua jadi arang...," Cerita suamiku disambut gelak tawa yang cukup riuh. Aku menarik muka masam.

"Opah mengamuk. Mama dah tension kena marah, malam-malam dia bangun.
Konon nak buat kuih. Nak ganti balik kuih yang hangus. Siap tengok buku resepi. Orang lain tidur, dia buat kerja sorang-sorang. Entah macam mana, dia tertidur, buku resepi terkena api dapur gas. Masa tu opah tak guna oven elektrik. Habis terbakar buku tu, kemudian melarat ke langsir,"

"Lepas tu?,"

"Lepas tu, nasib baik Opah terjaga malam tu. Nak minum air. Opah tengok api, apa lagi. Terjeritlah opah. Terus dapat darah tinggi.
Malam tu jugak opah kena tahan kat hospital. Nasib baik api belum besar betul. Sempat papa padamkan. Esoknya, semua sambut raya kat hospital. Sebab opah kena tahan kat ward,"
Anakku tergelak besar mendengar cerita papanya. Aku pula memandang dengan muka bodoh. Adik iparku, turut tumpang gelakkan aku.

"Teruknya mama,"anakku bersuara sambil gelengkan kepala. Aku jegilkan mata, pura-pura marah. Suamiku bergerak ke sebelahku sambil memeluk bahuku.

"Tapi, itu dulu. Masa anak orang kaya baru menjadi menantu orang susah. Ya tak, mak?," Ibu mertuaku tersenyum. Aku tersenyum malu.

"Sekarang mama Kak Long ni, dah jadi menantu kesayangan opah.
Maklumlah... semua benda dia dah expert,"

"Abang ni... mengarutlah," aku bersuara sambil mencubit lengan suamiku.

"Dulu pun, mak sayang. Bukan tak sayang...,"ibu mertuanya menyampuk dari ruang tamu. Aku tersenyum sambil mengangkat kening, membuat suamiku mencebik.

"Cepat datang sini semua. Mak ada sesuatu untuk kamu semua,"

"Apa dia mak?,"adik iparku sudah berlari ke ruang tamu. Seiring dengan anakku. Adunan kuih aku tinggalkan seketika sambil bergerak ke ruang tamu bersama suamiku.

"Mak ada hadiah untuk kamu semua,"
"Hadiah? Hadiah apa pula?,"

"Yalah. Takkan anak-anak mak saja yang nak kena bagi mak hadiah kan?
Mak pun ada juga," Aku tersenyum sambil melihat ibu mertuaku mengeluarkan beberapa bungkusan dari dalam almari.

"Hadiah untuk raya nanti,"sambungnya lagi. Aku memandang wajah tua itu. senang menatap wajah itu. Tahun ini, merupakan Aidilfitri kelapan aku sambut di rumah ini. Bermakna sudah lapan tahun juga aku menjadi menantu di rumah ini. Daripada tidak tahu apa-apa, aku berbangga. Aku berbangga kerana hari ini, aku sudah menjadi seorang suri rumah tangga yang serba boleh. Semuanya kerana ibu mertuaku yang tersayang ini.

"Ini untuk kamu Iesha," Aku tersentak. Bungkusan yang ibu mertuaku hulurkan, aku sambut dengan senyuman.

"Terima kasih, mak,"ujarku sambil menghadiahkan satu ciuman di pipinya.

"Ini, untuk papa dan mama kamu. Nanti, kamu balik ke sana, kamu bagi,"
Aku tersenyum lagi. Untuk besannya pun ada juga.

"Buat susah-susah saja, mak ni,"

"Tak.... Ya ALLAH! Api! Api tu!,"ibu mertuaku menjerit tiba-tiba. Aku tersentak. Suamiku melompat berdiri. Berkejar ke dapur. Api marak menyala pada langsir. Aku turut terkejar ke dapur. Membantu suamiku memadamkan api,

"Ya ALLAH. Mana datangnya apinya?,"semput ibu mertuaku bertanya.

"Entah..,"aku menjawab dalam kepenatan berlari membawa air untuk suamiku.

"Tu....,"suamiku bersuara sambil menunjukkan majalah yang sudah separuh terbakar, yang terletak berhampiran dengan ubat nyamuk. Pasti angin kipas yang membuat kertas majalah terdedah pada ubat nyamuk yang menyala.

"Nasib baik mak tak beraya kat hospital sekali lagi,"

"Dalam terkejut, kata-kata itu membuat kami tertawa.

Tuesday, 18 November 2008

~Kisah seram si pemancing~




Ajis memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi,kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, ajis mesti pi try mancing kat situ.Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Ajis terdengar rakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan.

Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Ajis bernyanyi riang, jauh jugak nak kekampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat plak solat Asar. tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu. Ajis segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.

Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba-tiba terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, "Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?" bisik hati Ajis, setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggal ker, sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni. Sedaya-upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara org ketawa semakin ramai, ada yg sampai terbatuk-batuk. Syukur, Ajis dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Ajis tersedar.

hehehe...rupa-rupanya dia terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dengar orang ketawa, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar duk gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai helmet, patut ler kepala dia rasa berat semacam.

Terus Ajis blah macam tu ajer, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya..

~Sekadar Renungan Untuk Bersama...~





Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari anda yang lima . Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda, Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.

Kemudian lekapkan jari itu di atas meja, perhatikan. Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil, seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya.

Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah "melentur buluh biarlah daripada rebungnya" Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya. Begitu juga dengan usia remaja. Manisnya seperti jari yang comel mulus ini. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira.. pada ketika ini, alam remaja menjengah diri.

Awas!! Di usia ini sentiasa dibelenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf. Pastinya sudah di pertanggung jawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil. Bersediakah anda??

Nah...naik kepada jari ketiga. Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya.Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Diperingkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala ini banyak "hantu-hantu pengacau" yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan. Jesteru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.

Kita beralih kepada jari telunjuk. Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT ketika solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan.Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.

Akhir sekali, renung ibu jari. Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari. Kalau dia ada semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata "good" atau "yes" sambil menggengam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

Akhirul kalam, cuba lihat sekali lagi jari anda yang lima . Renung dan fikir dalam-dalam. Dimanakah anda sekarang???


~Luahan Hati Seorang Suami~




Saya sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri saya sering mewar-warkan kepada saya bahawa umur saya dah melewati 40 tahun. Life starts at 40. ' Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinkan ' , kata isteriku.

Bila berangan tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok. Tersengih- sengih aje lah I at that time. Dunia ni dah terbalik gamaknya, kawan-kawan aku siap pegi Siam sana nak nikoh lagi satu, ni bini aku siap suruh pasang sorang lagi...?! ' Tak tahulah kalau isteri I tu main reverse psikologi dengan I. Tapi lepas I berfikir panjang, rasa-rasanya tak nak lah.

Sebab apa ?
Bila mengenangkan umur I yang dah 40+. Let ' s say kalau I kahwin dengan anak dara, katakan umur 22 tahun. Memang lah seronok beb.

Tentang makan minum, pakai I, kemas rumah dan kegemaran I, rasa nya I tentu asyik teringatkan my first wife.
Tak perlu nak ajar, I suka makan apa, cam mana cara nak masaknya, baju I kena gosok cam gini, kalau I bangun tidur I suka kalau my wife dah siapkan segala gala nya lah.
Tak perlu I bagitau, dia dah tahu apa I suka. Cerita apa I suka kat TV, teh atau kopi manis macam mana, hobi apa,
sukan kegemaran ... semua dia dah tahu. Tak perlu start balik macam zaman umur 20-an dulu ... Rasa rasa dapat ke isteri muda I suruh buat gitu, tentu dia banyak ragam. Ye lah dia muda, I kan dah tua. Mesti dia kata I ni mengada-ngada. Sure I yang kena manjakan dia lebihlah, sebab dia muda. Silap haribulan, takut lari lak, kan ... Isteri muda ni bukan macam yang dah bersama dgn kita sejak muda. Kalau kita rasa isteri tua banyak belanja, isteri yang muda pasti lagi teruk.

Eh, budak 20-an zaman sekarang, dengan henbeg Gucci, dengan nak tudung kain Mawi dan henpon jenama Nokia N95, Itu tak termasuk kereta, paling korok pun mesti nak Honda atau Toyota . Perempuan muda sekarang mana main naik Proton atau Perodua. Kalau I tak bagi barang-barang tu, dia tak nak bagi ' barang ' dia lak malam-malam.
Sedangkan dengan isteri tua, awal-awal kahwin naik motorsikal cabuk pun sanggup, berpanas berhujan, dukung anak kita dicelah motor tu. Ahh ... terkenang juga zaman ' miskin ' dulu tu. Rumah dengan bini tua dulu pun setakat apartmet 3 bilik. Tidur atas tilam nipis, dapur pun kecik, perkakas pun tak banyak.

Oh, untuk isteri muda, terpaksa aku buat OT untuk bayar rumah teres dua tingkat tu, nak bayar peti ais Samsung dan TV Sony Bravia 40-inci mu itu ... Dah umur 40-an ni, darah tinggi lak aku ni kena buat OT setiap hari... hari minggu pun kena cari duit ... nak tengok bola pun tak dapat ...

Lebih haru lagi, tentu anak anak I akan memberontak sakan. Yelah sekarang ni kan banyak kes bapak kahwin lain anak-anak lebih tertekan. Ramai jadi liar, hisap dadah, jadi mat rempit dan bohsia. Sebab tension bapak kawin baru.
Takut mereka menjauhkan diri dari I, malah akan membenci pula.

Disebabkan masyarakat kita ni memandang serong pada keluarga yang bapak mereka kahwin lebih dari satu. Kalau I ada anak dengan isteri baru, tentu kecik sangat lagi di masa I dah tua dan memerlukan perhatian dari anak-anak.
Sedangkan rumah isteri muda tengah hiruk pikuk dengan anak anak kecil ( kan dah ada experience dengan isteri pertama -bagaimana kelam kabutnya dia menguruskan anak-anak)

Sedangkan di rumah isteri tua, anak anak dah besar, boleh tolong mak dan sedang seronok bergurau senda bersama ibunya membincangkan topik-topik terkini dan juga kehidupan mereka. Duduk rumah bini muda, I yang tua-tua ni lak kena salin pampers dan bagi baby mandi. haha ... kalau tak buat, takut isteri muda merajuk pulak.

Tak boleh jadik nih. Banyak benda yang kena repeat. Mula mula kawin tentu seronok. Paling lama setahun-dua.
Bila dah ada anak,tanggungjawab baru bermula semula sebagaimana dengan isteri pertama dulu-dulu. Tapi masa ni kita dah tak larat nak basuh berak anak, nak pegi shopping beli baju anak anak, nak dukung anak-anak. Leceh lah nak kena teman isteri muda buat semua tu.
Silap haribulan orang kata tengah pilih baju cucu. Eii tak sanggup pula. Paling takut, orang ingat isteri muda tu anak I ...... lagi haru ...

Balik rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria kita nak kan anak dia, lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak letak kat mana. Orang tua tak kan nak straight to the point. Tanya itu ini.

Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan kerlingan mata,buat kita dah tak senang duduk.
Tak kan raya asyik balik umah mak mertua baru aje. Apatah lagi kalau I ni lak umur nak sama dengan mak-bapak mertua baru I tu ....

Hish banyak lah lagi.

Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang indah indah kawin dua nih silakanlah. Tapi bagi I selagi hayat dikandung badan, selagi tu lah I tak nak tambah. Tak nak lah mendabik dada. Cakap besar.

Tapi sekadar menurutkan nafsu dan benda dalam seluar tu rasanya tak pernah kurang pun layanan isteri pertama terhadap I. Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata. Bukannya yang di dalam kepala. Bukannya di dalam seluar dalam je.

Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak mengharungi susah senang dari mula. Pengorbanan isteri (walaupun kadang kala dia pernah merungut salah Kita juga, cuai dan mengabaikannya) . Apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah.

Kalau nak ikut nabi, rasa rasanya solat subuh pun kita terlepas kalau isteri tu tak kejutkan. Bukan nak kata solat Subuh, kekadang waktu lain pun terlambat atau terlepas.
Baca Quran pun sekali-sekala, baca Yassin pun hanya bila ada orang meninggal. Ikut sunnah Nabi apa nama tu.
Tak payah lah yang lain lain. Kang ada yang nangis bila disebutkan. Cukuplah. Sesungguhnya amat bertuahlah suami-suami yang mempunyai isteri yang menyuarakan pendapat di ruangan ni.

Membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian.
Apa sangatlah kita nih. Macam nabi konon. ye ke? Bab kawin kawin aje nih cam nabi. Bab menegakkan benda dalam seluar dalam je nak ikut sunnah. Cuba bab menegakkan agama Islam, masih lagi terkial kial.
Wallahualam.

Alangkah bertuahnya seorang isteri jika mendapat seorang suami yang boleh berfikir dulu sebelum menduakan cintanya...

apa yang terjadi sekarang...belum disemawa suami dah terloncat2 macam kera nak dapat pisang...HUH...!!










Friday, 7 November 2008

~Tidak mampu aku memaafkanmu ::..~


Aku memandang wajah Farouq dalam-dalam.Aku mengeluh..mungkin inilah pertemuanku yang terakhir dengannya."Qis,jauhnya U mengelamun..fikir pasal apa?"soal Farouq."I kena kawin dgn sepupu I""What?!!are U kidding..Qis serius ok..Luculah lawak Qis hari ni"ujar Farouq sambil ketawa seolah-olah apa yang aku sampaikan sbntr td hanyalah satu lawak bodoh"far..I cakap betul-betul ni.Mak Long I yang meninggal minggu lepas wasiatkan supaya anak dia kawin dgn I""What?!!wasiat!!jadi U terima je lah..""I x boleh tolak..ini wasiat far..U kena faham""sampai hati U buat I macam ni..I ingat u mati-mati sygkn I..rupa-rupanya x.."ujar Farouq sedih.Aku tersentak"Qis nak buat macam mana..ni soal wasiat far..mana boleh x ikut..patutnya U kena kesiankan I sebab I yang kena pakasa akawin..seksa tau x..""U pujuklah parents U sekali lagi,ok..please honey.."pujuknya.Aku berfikir sejenak.Akhirnya aku mengalah"ok..ok.."Aku meraba-raba pipiku.Perit dan pedih bertandang.

Kali pertama aku ditampar walid kerana wasiat bodoh tu.."walid x pernah ajar Qis krg ajar macam 2.."jerkah walidku.Aku menangis dan terduduk.Aku memandang walid dengan linangan air mata"tp Qis x nak kawin dgn Naim..Qis x suke dia..Qis benci dia..""tolonglah Qis..jgn malukan bonda,jangan malukan keluarga kita..perkahwinan Qis dengan Naim 2 bulan je lagi..Qis kawin dgn Naim ok.."giliran bonda pula memujuk.Aku bingkas bangun."siapa suruh bonda pandai-pandai tetapkan perkahwinan 2..Qis x nak kawin dgn Naim bodoh 2..bonda tak faham ke??"jeritku..PANGG!!satu lagi tamparan hinggap di pipiku.Kali ini dari bonda pula.."Qis benci bonda..Qis benci walid..benci semuanya.."jeritku lagi.Aku berlari ke bilik tidur milikku..takut ditampar sekali lagi.Pintu bilik aku hempas dgn kuat.Aku menangis di birai katil..seminggu aku begitu..x makan..x minum..walid juga x membenarkan aku bekerja lagi.Susut badanku menangisi hubungan cintaku bersama Farouq yg tlh terkubur.2 tahun aku dan Farouq menyulam cinta..tiba-tiba sahaja musnah gara-gara kehadiran orang ketiga..Aku berbaring di atas katil..menangis dan menangis mengenangkan cintaku kepada Farouq.......................................................................................................................................

2 minggu aku sprt org x siuman.

Hari ini dgn penuh bersemangat aku menelifon Naim..aku mengajaknya berjumpa di Tasik Titiwangsa.Dia bersetuju.Pertemuan pertama aku sudah buat perangai.Aku sengaja dtg lewat 1 jam..namun Naim ttp menungguku di situ..tiada riak marah yg menghiasi wajahnya..hanya senyuman yang menyapa diriku.."kenapa lewat sampai?"soalnya lembut.Aku hanya berpeluk tubuh.Dia tersenyum."knp ajak sy jumpa dkt sini?"tanyanya lagi."sbb ni tempat aku dan Farouq selalu berjumpa..skrg aku dgn Farouq kena putus kau th x !Farouq bencikan aku pun gara-gara aku kena kawin dgn kau!"marahku"maafkan sy..sy x tau Qis dah berpunya"ujarnya lembut.Aku mencebik..loya dgn kata-kata yg terbit dr mulut peguam muda ini.."aku nak kau jujur..kenapa kau x tolak perkahwinan ni?""sbb sy cuba untk mengikut wasiat arwah mama..sy pun t'paksa berpisah dgn kekasih sy sbb perkahwinan ni..jgn fikir awk sorang je yg kena berkorban dan tersiksa""but the problem now is..aku bencikan kau..aku meluat tgk kau..aku x nk kawin dgn kau!siapa yg bodoh sgt smpai sggp buat wasiat yg bodoh macam ni??!!""Qistina..watch your mouth!org yg buat wasiat 2 arwah mama sy..mak long Qis..cubalah belajar untuk menerima dan merelakan suratan takdir ni..""aku xkan belajar dan xkan merelakan perkahwinan ni..".selepas itu aku pulang..x betah untuk terus bersamanya disitu..Tanggal 11 ogos 2003..aku dan Naim selamat diijabkabulkan..dgn sekali lafaz sahaja aku sdh sah menjadi milik Naim sepenuhnya..Air mataku menitis tatkala Naim menyarungkan cincin berlian di jari manisku..aku menangis bukan kerana t'haru..tp benci.Aku benci pernikahan ini!!Ramai yg memuji kesepadanan kami berdua..aku akui Naim memang baik dan jauh lebih kacak dr Farouq tp..entahlah"Qis cubalah senyum..x ada langsung seri pengantin pd wajah Qis""awk jgn nak menyibuk hal saya..ni muka saya so..ikut suka hati sayalah saya nak senyum ke x nak..xkan x reti-reti nk bersyukur lagi?"marahku.Panggilan 'kau dan kau' aku tukar menjadi 'saya dan awak'..walaupun hanya benci yang memenuhi hati ini namun masih ada sekelumit persaan hormat yg bersarang di hati..Naim terkebil-kebil memandangku.."apa tengok-tengok!!jgn tgk sy..sy x suka!"..sekali lagi dia menjadi mangsa amarahku"maafkan abg,Qis.."ucapnyaMalamnya sewaktu aku sdg menonton tv bersama bonda,Naim tiba-tiba dtg dan duduk disebelahku.."sayang..jom tidur.."..aku trsentak.Sayang!Aku jd geli tiba-tiba..Namun,di hadapan bonda terpaksalah aku berlagak mesra"kejapla yang..nk tgk tv kejap.."balasku lembut.dia memegang tanganku.aku tetap menggeleng..bonda merenungku.Aku aku..aku dan naim ke bilik tidur.."lain kali jgn panggil sy syg..and one more thing..don't you ever dare to touch me!!"..aku mengambil sebijik bantal dan meletakkannya di bawah.Naim t'kejut"knp ni syg..""how dare you call me syg..sy dah beritahu jgn pggl sym macam 2..i hate it!!sy nak tidur dkt bwh ni""tp kt bawah 2 sejuk..""sy rela mati kesejukan drpd kena tidur sekatil dgn awk..sy jijik tau x..lagipun sy tidur atas karpet bukan atas lantai""tp ni kan first night kita..jgnlah bt abg macam ni..""eh,sy kawin dgn awk pon dah kira baek tau!jgn nk lebih-lebih pulak""tp Qis..""x ada tapi-tapi lagi..tutup mulut bangkai awk 2..sy nak tidur".Aku berpura-pura tidur.Dia pula masih b'teleku di birai katil"Qis.."pgglnya lagi"hisy..apa lagi!!sy serabut tau x!!"jeritku"Qis tidur ats biar abg tidur dkt bwh.."ujarnya..ada nada sebak pada suaranya.Aku tanpa membantah terus nyenyak di ats katil..dia pula kesejukan di bawah.....................................................................................................................................

Genap sebulan p'khwinanku,

aku dan Naim b'pndah ke Bukit Antarabangsa.Baguslah..sekurang-kurangnya aku x p'lu lagi b'sndiwara di hdpn walid,bonda dan papa..Dan yg palig penting aku x p'lu lg tidur sebilik dgnnya walaupun bukan di atas katil yg sama..Di sini,aku boleh memarahinya..memaki-hamun dirinya sesedap rasa..dan yg bermakna bagiku ,bilikku dan biliknya b'asingan.Namun smkn lama aku tinggal di sini semakn kuat keinginanku untk kmbali bekerja."Naim sy nk kerja..boleh ke x.."soalku lembut.sekadar mengambil hatinya"knp..duit yg abg bg 2 ckp ke..kalau x ckp abg boleh tambah..""x..Rm 3000 2 dh lebih dari cukup..sy bkn apa Cuma boring la..'"x payah la..ek..duduk rumah je""hey awk ni siapa nk halang-halang saya,ha!sy x kira pokoknya sy tetap nak kerja""lain kali jgnlah tanya kalau dah buat kptsn sndiri..pergilah kau nk kerja apa pu..aku x nak ambik tahu..kau kerjelah kt mana pon..aku dh x kisah!!"jerkahnya.Pertama kali aku lihat dia marah..aku terpana seketikaGara-gara peristiwa itu..seminggu dia merajuk dgnku..smggu dia plg lewat..smggu dia x b'ckp..Argghh..biarlah..tanpa kelibat dan suaranya hidupku lbh aman dan sejahteraAku t'paksa akur dgn ketentuan takdir,aku x jadi bekerja apabila bonda dan walid turut menentang kptsnku..Naim,t'nyata gembira dgn kptsnku..Namun,aku tetap punya cara untk menyakitkan hatinya..aku sering keluar dan plg lewat malam..namun dia tetap sabar dan sering ketiduran di sofa kerana menunggu kepulanganku..Genap setahun p'khwnnku,Naim harus ke singapura untuk outstation slm 2 mggu..3 hari ketiadaannya,duniaku bosan..ada perasaan aneh yg hinggap di sarang hatiku..Mungkinkah ini rindu?x mgknlah..Hari ke-5 ketiadaannya aku ke Blue Moon Bar,tempat kegemaranku dan farouq swktu kami b'cinta dulu..Entah tuah apa yg dtg pd malam itu,aku t'jumpa Farouq.Badannya sdkt susut b'bndg dahulu.."Qis,U buat apa dkt sini..hubby U x mrh ke p'gi tmpt-tmpt macm ni"soal Farouq"hubby I x ada…dia outstation..so I jln-jln lah dkt sini.Lama I x dtg sini..U apa khabar?""I mcm yg U tgk lah..I rndu sgt dkt U. .jom p'gi tasik titiwangsa..kt sini bising la.."Sejak hari itu aku seinrg keluar b'sama Farouq..makan-makan,menonton wyg..sama mcm waktu aku dan dia sdg b'cinta dahulu..Malam ini malam t'akhir aku dan Farouq blh b'sama kerana esok Naim pulang.."cantik rumah U. .pandai U hias..""ada-ada je lah U ni..minum la air tu.."Malam ini aku sengaja memakai gaun paras paha tanpa lgn yg dihadiahkan oleh Farouq dahulu.."U look sexy baby..""thanks..well are you trying to seduce me Farouq.."soalku manja"yas I am .."balasnya romantis..Aku t'jaga saat mentari menerobos mask kedalam bilikku.Aku menggeliat.."Far..wake up honey..it's 10 p.m already""malaslah..I nk tidur lagilah.."Aku menuruti kemahuannya.Tiba-tiba handphoneku b'bunyi..nama Naim t'tera di skrin.Aku segera mnjwbnya"Far..U kena bgn skrg..hubby I on the way"jeritku.Farouq segera bgn.Sblm plg,dia smpt mghadiahi satu kucupan hangat ..Sejam kemudian,Naim tiba.Aku menunggunya di pintu..briefcasenya aku capai..pipinya aku cium..Kali pe'tama aku buat begitu.Aku lihat dia kaget.."amboi kenapa happy sgt ni.."soalnya"saja… x boleh".Hari itu aku baik t'hadapnya.Dia mghadiahiku seutas rantai berlian.Keesokan harinya,aku kmbali dingin dan melayannya sprti biasa....................................................................................................................................

Masuk hari ini sudah 3 hari aku terlantar di hospital akibat demam dan muntah-muntah..Aku jd takut dan cemas tiba-tiba..Naim setia menemaniku siang dan malam..sejurus plg dr kerja trs ke hospital utk menjagaku.Aku msh ingt hari ke-2 aku di hospital,aku lht dia sdg solat tahajjud..ada air mata bertakung di matanya.Dia b'doa shgga menangis.


Dia mendoakan kesihatanku..kebahagiaanku..kesejahteraanku..Hati aku t'sentuh dgn sikapnya.Betapa dia cinta padaku..tapi aku sdh mengkhianati cintanya.Rasa bersalah menghantuiku..air mataku tumpah juga..Lamunanku t'henti saat handphoneku menjerit"hello.."sapaku"Qis..aku ni Syeera.."Sheera ada apa?"soalku cemas apabila mendengar suara sheera yg cemas"abg aku..abg aku..""ya..knp dgn Farouq..""dia tgh nazak skrg ni..""knp?Dia skt apa??""Aids..dia suka tukar-tukar prmpuan..".Aku terpana.Aids!Aku b'samanya bulan lepas..aku mematikan talian..Pintu bilikku diketuk dan wajah Naim muncul.Aku t'jun dr katil dan memeluk kakinya.Dia t'kejut"maafkan Qis..Qis banyak buat dosa terhadap awk..Maafkan Qis.."ujarku dgn linangan air mata.Dia meleraikan pelukanku di kakinya."maafkan Qis..Qis b'dosa..dosa besar""kenapa ni"soalnya bingung"Qis..Qis curang..Qis dh t'lnjr dgn..dgn.."Naim trs meleraikan pelukannya.Wajahnya merah padam"dgn siapa Qis..beritahu abg"soalnya.Nada suaranya msh begitu..lembut dan tenang"Far..Farouq""Astagfirullahalazim.."dia b'istighfar."bila Qis?""bln lepas..hari t'akhr awk outstation".Aku lht dia duduk.Dia meraup wajahnya.Aku msh begitu..t'duduk di atas lantai smbil menangis terdedu-sedan."Qis jijik untk b'sama abg sedangkan abh ni halal unutk Qis..tp Qis blh b'sama Farouq yg bukan ada hubungan apa-apapun dgn Qis..B'dosa besar Qis!Qis x igt dosa ke?!!"bentaknya"maafkan Qis..tp Qis x mmpu tolak dia malam 2..""x mampu..x mampu Qis cakap!Qis mmpu dan sggup tolak abg tp untuk tlk Farouq Qis x mampu!Abg kecewa Qis..Dahla..Qis tidur dulu..Qis tgh skt ni..kita bincang lepas ni"Aku tiba-tiba t'jaga.Naim sdh tiada di sisiku..ada skpg surat di tangankuUntk isteri abg yg dicintai..Swktu Qis mmbaca surat ni abg mgkin dh x ada di m'sia..Maafkan abg tp abg x mmpu utnk mlht Qis..abg t'siksa..abg kecewa Qis..Qis sbnrnya sakit..HIV Positive ..maafkan abg sbb x mampu b'dpn dgn Qis..Bukan maksud abg untk tgglkan Qis swktu Qis skt tp hati abg dah hancur Qis..Abg x mampu untk memaafkan Qis..Abg dah cuba tp tetap x boleh nak maafkan Qis.Abg t'pksa melepaskan Qis..abg x mahu digelar dayus,Qis..Dgn lafaz Bismillah saya Naim Haiqal bin Zaim menceraikan Qistina binti Zaid dgn talak satu..maafkan abg syg,abg t'pksa p'gi dulu..maafkan abg sbb pggl Qis syg walaupun abg tahu Qis akan membencinya.Abg akn mendoakan kebahagiaan Qis b'sama Farouq..Suamimu yg t'luka..Aku menangis dan menjerit-jerit memanggilnya.Aku cuba menghubunginya.Nombornya sdh x ada dlm perkhidmatan"abg..abg p'gi mana..abg jgn tgglkan Qis"jeritku.2 org nurse dtg.Aku disuntik Ubat penenang.Aku t'lena…Aku berada di sebuah taman yg indah..aku lht Naim di situ,dia b'pakaian serba putih.Aku memanggilnya..dia menoleh dan t'senyum ke arahku..Dia melambai-lambaikan tangannya..dia akhirnya hilang..aku menjerit memanggilnya namun dia tetap hilang..2 hari kemudian,aku boleh keluar dr hospital.Aku kerumah walid dan bonda.2tamparan lg hggap di pipiku.Kedua-duanya dtg dr tgn bonda..Aku ke rumah papa pula..aku dihalau..aku kini dibuang keluarga.....................................................................................................................................


4 tahun kemudian..


Pagi ini aku bgn lg untk b'munajat kpd Allah.Memohon agar dosa-dosaku diampunkan oleh-Nya..Aku menangis..aku memandang kudis-kudis kotor yg hina yg ada pd bdnku ini.4 tahun dahulu aku mencari Naim di merata-rata tempat..aku turut ke London,tmpat tgglnya swktu dia kecil.5 bulan kemudia,pencarianku terhenti terhenti apabila sebuah peristiwa yg x mgkin aku lupakan berlaku.Naim terkorban dalam nahas udara.Kapal terbangnya terhempas sewaktu penerbangan dari Perancis ke Malaysia.Dia selamat dikebumikan di sebelah kubur mama..Aku bagaikan org gila..Setiap hari aku ke kuburnya dan menangis di situ.Aku x tahu sama ada dia sudah memaafkanku atau x..aku redha sekiranya dia x dpt memaafkanku krn aku mmg x layak untuk mendapat kemaafan dan kasih-sayang dr seorang lelaki berhati luhur sepertinya..ia memang setimpal dan balasan yg paling tepat bagi semua perbuatanku t'hadapnya..Aku takut..Aku hanyalah seorang anak yang derhaka terhadap kedua-dua ibu-bapaku..dan aku juga isteri yg nusyuz t'hdp suamiku..dan aku juga sdg membilang dan menantikan detik kematianku yg x aku ketahui bila kan t'jadi…Dosa-dosa..aku hanya mampu berserah kepada-Nya…