MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Wednesday 11 June 2008

~Hati Zana~oleh: Noor Suraya epsd :5


Zana jadi sebak tiba-tiba. Ibu sahaja kesian pada Zana sedangkan Zana sedikit pun tak jaga hati ibu. Ibu sudah banyak berkorban untuk Zana. Tetapi apa yang Zana buat untuk menggembirakan hati ibunya?

“Amboi, kita yang bertunang… Jade yang berkasih… dia pula yang akan kahwin dulu,” kata Nik Marissa, ketika Zana menghulurkan kad undangan.“Patutlah kawan kita yang sorang ni jadi ‘pelik’ tiba-tiba.” Pintas Jade pula.

Mereka baru sahaja selesai menjawab kertas terakhir, dan ini bermakna mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada ‘bangku kuliah’.Awal-awal lagi Aliya sudah berjanji nak belanja mereka semua makan Nando’s dekat Midvalley.Zana cuba tersenyum.“Yalah, orang ada buah hati.” Usik Marissa lagi.“Kau ni dengan Aliya sama saja. Hujan tak, ribut tak... tiba-tiba kahwin. Kami yang dah lama ada buah hati pun tak kahwin-kahwin lagi... kamu ni yang lebih-lebih pula lah.” Kata Jade, yang sudah bertahun-tahun berkawan dengan budak ‘engineering’ yang belajar di Nogaya tu.Zana memerhati Jade yang jelita dan sentiasa jadi perhatian ramai sejak dulu.

Namun begitu, setianya pada Sulaiman tidak pernah berbelah bahagi. Kami kenal dari sekolah rendah lagi, katanya selalu. Tak jemu ke kawan lama-lama macam tu, usik Munna setiap kali mendengar Jade mempertahankan hubungannya dengan Sulaiman yang tiada berkesudahan tu. Zana tiba-tiba jadi serba salah. Ceritanya akan berkahwin tentu saja menggores hati Jade. Kesian Jade. Sampai bila dia harus setia? Dengar cerita Sulaiman nak bekerja di Jepun pula.

Kalau padi katalah padi, jangan biar Jade tu ternanti-nanti. Betulkah kata orang, bukan semua orang cantik... akan berbahagia dengan sebuah perkahwinan? betulkah cantik tidak pernah menjanjikan apa-apa? Tapi ibu sangat cantik, dan dia sangat berbahagia!Aliya sekadar tersenyum di sebelah Zana. Sejak jadi isteri orang ini, dia lebih banyak mendengar daripada masuk campur dengan urusan usik-mengusik kawan-kawannya tu.
Dia jadi kesian melihat muka Zana yang masam-masam manis tu pabila diusik kawan-kawan mereka. Awal-awal lagi, Aliya sudah berjanji akan datang ke majlis tu dengan Hadi serta keluarganya. Hah, kesian Zana teruklah dia kena buli dengan Jade dan Nik Marissa nanti. “Semua orang nak kahwin, tinggallah Munna sorang-sorang kat sini, kamu jangan lupa Munna tau. Sesekali mesti berkumpul dan kita makan-makan kat mana-mana, ya.” Munna pura-pura buat muka sedih.“Munna, dah berapa kali Liya nak kenalkan kamu dengan Fahem tapi Munna memilih sangat.” Usik Aliya sambil mengerdip mata ke arah Zana.Dia masih mengharap Fahem dapat isteri yang baik seperti Munna. Munna menjelirkan lidahnya. “Kamu ingat Munna ni ‘recycle bin’... apa-apa kamu tak mahu nak ‘pass’ kat Munna!”“Wah, dalam diam-diam simpan buah hati ya... nampak macam alim aja. Sampaikan Fauzi nak melirik senyum pun tak berani.” Sampuk Munna, pelajar tahun empat ‘medic’ tu semula.

Semua kawan-kawan sekelas Zana dia kenal. Buah hati? Bercakap pun tak pernah, menelefon pun tidak. Berjumpa jauh sekali lah. Dia baru memandang Annas tiga kali; pertama kali sewaktu Annas menghantar mereka pulang membeli belah hari tu. Kemudian dia nampak Annas sekali lagi - jauh-jauh - di restoran... juga pada majlis pertunangan baru-baru ni. Pada hari bertunang tu, Annas langsung tidak memandang ke arahnya. Dia pun kena paksa juga ke? Yalah, dia ‘lelaki yang bukan untuk dipilih’!

Lelaki: peluangmu untuk memilih lebih mudah berbanding perempuan, kan!Zana melentikkan jarinya... ditenungnya cincin belah rotan tu sekali lagi. Sepatutnya, mengikut adatnya... Annas tak datang pada hari pertunangan tu.

Memandangkan dialah yang ‘tukang’ menunjukkan jalan pada saudara maranya dari Kedah tu, dia pun kena menunjukkan muka... dan abah dengan senang hati pelawa dia masuk juga. Mereka ramai-ramai bergambar kenang-kenangan di ruang tamu. Ketika itu Zana tidak pasti dengan perasaannya sendiri; dia mengikut saja kata-kata emak seperti orang kena pukau. Bila tadi kawan-kawan Zana nak lihat muka Annas. Gambar itulah yang ditunjukkannya. Nik Marissa ketawa besar. Orang kena ada gambar buah hati secara solo, lepas tu simpan dalam ‘purse’ macam ni, kata Marissa sambil menunjukkan gambar Muhammad Adli kepada Zana.Sekejap saja, Marissa dan Jade sudah sibuk berbincang nak pakai baju apa dan rancangan mereka nak ke rumah Zana. Majlis tu dah tak lama lagi.

Kedua-dua mereka yang lebih-lebih sangat sehingga mengalahkan bakal pengganti baru tu sendiri. Si Munna telah berlalu pergi, setiap kali Aliya membangkitkan hal Fahem dia akan pura-pura merajuk macam tu. Aliya duduk semakin dekat dengan Zana. Dicubanya tidak menarik perhatian Jade dan Marrisa yang sedang rancang berbual.“Sudah siap semuanya, Zana. Kalau nak minta tolong apa-apa cakaplah.” Kata Aliya, setelah dilihatnya Zana tidak pun bergembira dengan berita perkahwinannya tu. “Semua ibu urus, Zana tak perlu buat apa-apa... Zana hanya perlu sediakan mental yang cukup kuat aja.” Bisik Zana.“Kenapa? Ada apa-apa yang Zana nak berkongsi dengan Liya?”Zana menggeleng.“Dia tu saudara abah, perkahwinan yang diatur, Liya.” Bisiknya semulaZana pernah memberitahu hal tu pada Aliya baru-baru ni.“Insya-Allah nanti kami buat solat hajat... biar Allah limpahkan kasih sayang-Nya untuk hati kamu berdua, Zana.” Aliya meramas tangan Zana.

Air mata Zana menitis setitik-setitik. Aliya mendakapnya erat-erat. Rasa sedih Zana ditelannya sekuat degup jantung sahabatnya itu. “Eh, buat drama Korea apa pula kat sini.” Usik Jade tiba-tiba.Mereka berdua saling menyapu air mata dan cepat-cepat meleraikan pelukan.Ya, Zana bukannya perlu bersedia apa-apa pun.
Abang Zahar mengirimkan baju sutera bersalut dengan mutiara-mutiara halus untuk majlis tu. Warna merah jambu lembut. Abang Zahar sekeluarga tidak dapat pulang. Kak Fadlina sudah sarat sangat. Kalau ‘terberanak’ atas ‘flight’ macam mana, seloroh Abang Zahar... apabila Zana merenggek sedih Abang Zahar tidak turut menyaksikan majlis tu.
Ibu pula menghadiahkan Zana selendang panjang – warna seroja - warisan daripada neneknya. Semua barang-barang tu terlalu indah untuknya... dan perkahwinan itu juga terlalu indah untuknya.

Aku impi menjadi isteri yang baik-baik untuk Annas. Aku ingin sekali berbahagia seperti Aliya. Tetapi adakah Annas juga akan menyukai aku? Boleh kita bahagia kalau kahwin tanpa rasa cinta? Mungkinkan ada cinta dalam perkahwinan yang diatur? Tuhan Yang Maha Penyayang, semailah sedikit rasa cinta itu di hati kami!

No comments:

Post a Comment