MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Wednesday 11 June 2008

~Hati Zana~oleh: Noor Suraya epsd :3

Itulah yang membuat dia jadi rendah diri.
Dia ni tergolong dalam kumpulan anak dara tak laku.
Sedihnya.

Bukan dia nak degil dengan pilihan orang tua, tetapi Annas tu tak sepadan dengan dia.“Malam ni kita makan luar,” kata abah sebaik sahaja terpandang muka Zana di pintu.Zana mengangguk. Pagi tadi kan ibu dah beritahu. Zana mengendeng fail dan beg kuliah ke biliknya setelah bersalaman dengan abah. M
alasnya untuk menolong emak di taman, sejak beberapa hari ini dia jadi malas untuk berbicara apa-apa. Sudah berkali-kali Aliya tanya kenapa dia berubah tiba-tiba, tetapi dibiarkannya jawapan itu tidak berjawab.Lalu Aliya menambah, “Liya rasa, Zana diserang sindrom nak kahwin.”“Kenapa Liya kata macam tu,” kata Zana menyembunyikan rasa terkejut. Diperhatikan wajah temannya yang sedang berseri-seri mengandung anak sulung tu sebentar.“Tahulah... sindrom tu sekarang dah menyerang Zana pula.” Usik Aliya sebelum meninggalkannya tadi tatkala Hadi sudah lama menunggunya di tempat letak kereta.

Zana membuka kotak biola kesayangannya. Biola tu kepunyaan arwah Anjang Syahid. Adik abah! Pak Anjang dulunya penggesek biola untuk pertunjukan bangsawan. Dia dibuang keluarga kerana tu. Arwah tok wan tak suka anaknya terlibat dengan muzik terutamanya biola. Arwah tok wan tu bilal, penglibatan Anjang Syahid dalam seni begini memang memalukannya. Apa lagi bila perkara ini melibatkan tentang dosa pahala. Sesetengah ulama kata, permainan muzik bertali tak dibenarkan dalam Islam. Itulah yang membuat abah melarang Zana menggesek biola ni.Tetapi kadang-kadang Zana ingkar juga larangan abah.

Pabila dia tiba-tiba rindu akan Anjang Syahid, itulah yang dilakukannya... menggesek biola pusaka itu sepanjang hari. Anjang Syahid baik orangnya. Dia sayangkan Zana. Banyak lagu-lagu yang diajarnya kepada Zana. Malah biola pusaka itu pun diserahkan kepada Zana sebagai kenang-kenangan. Yalah siapa lagi yang berhak, kerana dalam keluarga mereka hanya Zana yang minat muzik. Sejak kecil abah dan anjang rapat sangat. Malah setelah anjang dibuang keluarga, abahlah tempat anjang mengadu. Malah anjang juga meninggal dunia di rumah ni - diserang batuk kering – kerana tiada siapa yang sanggup menerimanya yang terlantar sakit.Zana melihat jam di meja tulis sekali lagi; usai solat asar. Baru jam lima tiga puluh dua. Direnungnya biola tu dan kemudian didakapnya perlahan-lahan.

Tadi adik-adik kelab seni pelawa dia bermain dua buah lagu untuk malam kesenian minggu depan. Dia sudah berjanji dengan Azizi, dia akan hadiahkan dua buah lagu. Satunya, lagu Tudung Periuk. Sementara lagu keduanya, dia masih belum buat keputusan: Bengawan Solo, Pasir Roboh ataupun Seri Dewi Malam? Tetapi hatinya lebih memberatkan pada lagu Seri Dewi Malam. Lagu Pasir Roboh tu dia tak mahir-mahir lagi... dia baru aja dapat not yang betul. Selama ini dia main ‘taram’* aja. Sumbang betul!Tadi pagi Azizi sudah senyum melebar. Bukan senang, Kak Zana nak tawar khidmat begini. Setiap kali Zana akan memberi alasan, Uncle Zainordin tak benarkan 'akak' menggesek biola di khalayak ramai. Kalau piano oke lagi, kalau biola ‘no way’.

Keluarga mereka saling kenal sejak dari dulu lagi. Awal-awal lagi, Zana sudah berpesan kepada Azizi, biar pecah di perut tapi jangan pecah kepada Uncle Zainordin, ya! Azizi mengangkat jari ibu, dan tersenyum kepadanya. Beres, kak!Entah kenapa, sejak akhir-akhir ini... tiba-tiba Zana terasa ingin buat apa-apa saja yang dilarang oleh abahnya selama ini. Apalah guna jadi anak yang taat kalau setiap kali abah dan ibu menjadikan dia ‘korban’.

Kak Zuraini boleh apa saja yang dia suka. Abah tak benarkan dia jadi pramugari, dia mohon juga.Di situlah dia berjumpa dengan Abang Malik dan kemudian mereka berkahwin dalam usia muda. Abang Malik yang bekerja sebagai juruterbang tu, jatuh cinta pandang pertama pada Kak Zura yang jelita. Bercinta di awan biru lagi.

Kadang-kadang dia terfikir mungkinkah ada cinta pandang pertama?“Cinta itu untuk Allah,” kata-kata Ustazah Radiah semasa dia masih di sekolah menengah dulu bergetar di telinganya.“Cinta untuk-Nya, atau cinta untuknya?” Soal Ana baru-baru ini, bila dilihatnya muda-mudi masih berkeliaran pada waktu maghrib berpasang-pasangan tanpa segan silu berpimpin tangan.Cinta untuk-Nya, tegas Zana di dalam hati. Tetapi aku tidak menunjukkan ciri-ciri cinta untuk-Nya pun!Hati Zana bergolak lagi. Ditelannya rasa sedih sendiri. Dia tidak tahu apa yang disedihkan sangat. Dia sendiri tidak pasti apa yang membuat dia rasa rendah diri dengan perkahwinan yang diatur.

Kalau si Nanas tu tidak tampan, mungkin rasa begitu berkurangan sikit... ni, dia memang tak sepadan. Sudah berkali-kali dia menolak... tetapi ibu tetap menyuruhnya berfikir dulu. Rasanya dia ingin sekali telefon pada Nenek Hendon tentang tu, tetapi dia tidak berani campur tangan urusan orang tua. Habis, semua orang boleh pilih jalan sendiri kenapa tidak aku? Zana sandarkan biola di bahu. Lagu Seroja mengalun indah. Ini lagu kesayangan pak anjang.

mari menyusun seroja bunga seroja,
hiasan sanggul remaja puteri remaja,
rupa yang elok dimanja jangan dimanja,
pujalah ia oh saja sekadar saja

....Abang Zahar suka juga muzik daripada biola, tetapi bukannya lagu asli. Kata abang kalau di Eropah orang yang pandai main biola ni dianggap berbudaya tinggi. Apa lagi kalau pandai main ‘cello’. Kalau Zana duduk di Amerika ni tentu boleh buat nama, macam Vanessa Mai... pemain biola kelahiran Vietnam tu, usik Abang Zahar melalui telefon baru-baru ni. Gesekan biola Zana yang sumbang tu pun dipujinya berkali-kali. Betullah Abang Zahar ni buta muzik, kata Zana di dalam hati. Tapi bila dipuji-puji begitu macam seronok pula. Habis, lepas Zana terkenal macam tu, Zana kena halau oleh abah pula... macam mana abang, tanya Zana. Lalu Abang Zahar tidak jadi menyambung ceritanya. Cerita fasal Anjang Syahid selalu membuat mereka menjadi serba salah.

mengapa kau bermenung oh adik berhati bingung,
janganlah engkau percaya dengan asmara,
sekarang bukan bermenung zaman termenung,
mari bersama oh sayang memetik bunga.

“Eh, belum siap lagi. Dah solat Maghrib?”Zana memandang jam di meja tulis... hah dah pukul tujuh setengah malam.“Itulah, abah dah kata... benda-benda begini melekakan. Cepat, abah pantang orang tak tepati masa.” Kata ibu sambil membetulkan kebayanya.Ibu, suka benar pakai kebaya. Badannya masih langsing. Mukanya juga awet muda.

Yalah, setiap hari berteman segala jenis jamu. Bila dipandang lama-lama... wajah Bandungnya jelas sangat. Tetapi lenggok bahasa Indonesianya sudah lama luntur. “Oh, ya Zana... kita tak lihat lagi cucu Auntie Bibi.” Kata ibu tiba-tiba. Dihulur tuala kepada Zana, supaya Zana dapat menyegerakan langkah ke bilik air.“Dua tiga hari ini tak dapatlah ibu, banyak kerja.” Kata Zana menyambut tuala merah jambu tu setelah menyimpan biola kesayangannya dalam kotaknya semula.“Cepatlah, asal basuh badan dah.”Zana tersenyum, ibu kalau nak berjalan mana-mana bukan main suka.“Nak pakai baju mana, Zana? Biar ibu yang seterika.”“Tak payah lah ibu, Zana pakai baju tadi aja... masih elok.” Kata Zana, sebelum melangkah ke bilik air.“Pakai baju kuning ni biar cantik sikit.”Zana tidak jadi melangkah.“Orang tak cantik, pakai apa pun tetap tak cantik, ibu.”“Tak baik cakap macam tu. Bunyinya macam orang tak tahu bersyukur dengan nikmat Allah.”Zana beristighfar di dalam hati.“Zana cakap yang betullah, ibu.” Dia bukan tak tahu bersyukur, matanya tetap sepasang macam orang lain. Dia ada hidung dan mulut juga seperti orang lain juga.

Cuma dia ingin menyedar ibu, jangan puji macam tu... dia ni jenis perempuan yang sedar diri! Melihat kekurangan diri bukannya bermakna dia merungut dengan anugerah Pencipta....”Kalau tak cantik, kenapa pula Nenek Hendon jadi berkenan nak bagi dekat cucu dia.” Usik ibu. Muka Zana pucat tiba-tiba.Dua tiga hari ni cerita fasal Annas sudah tidak dibincangkan di meja makan.Zana tidak jadi menyambung senyum.
Cerita ni mengekorinya ke mana-mana.“Pakai yang ni, nanti ada orang yang akan makan dengan kita juga... nanti buat malu aja. Busuk-busuk peluh.” Kata ibu sambil tersenyum.“Masih wangi... Zana duduk dalam 'aircon' sepanjang hari tadi.”“Zana boleh tak dengar kata ibu, untuk kali ni!”“Ya.” “Makan dengan siapa, seganlah. Ingatkan kita-kita aja.” Sambung Zana lagi.Hati Zana sudah berdebar tidak menentu... entah-entah dengan si Nanas. Abah dan ibu nak buat ‘blind date’ untuk dia. Hei, Zana pertemuan macam tu orang tak kata ‘blind date’ tau... Ibu sudah lama keluar dari biliknya. Hatinya sudah tidak enak.

No comments:

Post a Comment