MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Wednesday 11 June 2008

~Hati Zana~oleh: Noor Suraya epsd :2

Itulah segala punca permasalahannya.
Itulah puncanya.
Tiba-tiba nenek tu cuba nak jodohkan kami berdua.

Malam kian larut, hujan masih rintik-rintik di luar. Zana masih mengelamun di meja studi. Sepi mencengkam hati. Lama betul Abang Zainal dan Kak Long tak datang. Rindunya Zana pada anak-anak buahnya: Pipah, Mayra dan Dwan. Dulu kalau Abang Zainal dan Kak Long 'out-station' budak-budak tu ditinggalkan di sini, sekarang mereka sudah ada pembantu rumah Indonesia.

Zana mendekati piano di ruang tamu. Sudah lama jari-jemarinya tidak menari-menari di atas gigi piano ini. Lagu ‘Tudung Periuk’ dialunkannya lembut dan sayu. Tenang dan damai rasanya ....

Sejak dia kecil, dia gemar sekali memainkan lagu Tudung Periuk.Tudung periuk pandai menari, Menari lagu putera mahkota.Indahnya irama si Tudung Periuk, bisik hati Zana semula. Dia sendiri tidak tahu sama ada harus tersenyum atau menangis. Kain yang buruk berikan kami,Buat menyapu si air mata.Sedihnya ceritamu si Tudung Periuk, bisik hati Zana lagi.

Kenapa tak pakai tisu? Hatinya yang nakal sedang menggoda semula. Yalah, betul tu. Zana tersenyum tiba-tiba. Itu yang Aliya sering kata, guna lah tisu. Sejak Aliya berkahwin dia rasa kesepian pula.“Ada apa Zana?” Suara abah yang tiba-tiba muncul di muka pintu mengejutkannya.“Oh, abah. Zana ganggu tidur abah ke?” Katanya dengan nada bersalah sangat.“Tak!”Zana segera menarik jari-jemarinya dari gigi piano.
Lantas dia membuka lampu ruang tamu sambil menyembunyikan matanya yang basah.“Abah nak kopi?”“Boleh juga.”Zana bangun dari kerusi di piano berjalan ke arah dapur.“Ceritalah apa masalahnya,” kata Doktor Zainordin sambil mengikut Zana ke dapur.“Tak ada apa-apa.” Kata Zana sambil tersenyum.Zana meletakkan kopi panas di sebelah abahnya.
Air panas memang sudah tersedia sejak tadi.“Cakaplah yang sebenarnya, Zana.” Pujuk abahnya semula, dengan penuh diplomasi.Zanariyah memandang abahnya. Wajah abah bersih dan tenang aja. Uban yang memenuhi kepala menjadikan dia tampak lebih matang dan berwibawa. Dia sangat mengasihi abahnya lebih daripada dirinya sendiri.

Tetapi rancangan abahnya yang tiba-tiba membuatnya jadi jauh hati. Mereka buat macam Zana tak ada peluang untuk memilih sendiri kerana dia tidak secantik orang lain. “Saja bah, Zana tak dapat siapkan kes studi.”“Kan elok tenangkan diri dengan solat, dari biarkan piano terjerit-jerit macam tu malam-malam buta” pintas abah.“Bunyinya macam orang sedih aja.” Sambung abahnya semula apabila dilihatnya air muka Zana berubah dengan kata-katanya.“Fasal Annas ke?”Zana menggeleng. Macam mana Zana ada masalah dengannya kalau Zana tidak pun kenal dia. “Cepat-cepat buat kes studi tu dan tidur, esok ada kelas pagi kan?”Zana mengangguk.Abah cepat-cepat menghirup kopi O dan berlalu ke bilik.

Abah dalam usia yang begini masih boleh minum dua cawan kopi setiap hari. Kata abah, Alhamdulillah jantungnya tidak pernah berdegup kencang apabila minuman berkafeina. Tapi cerita yang abah bawa tentang Annas membuat jantungku berdegup kencang dua tiga hari ni mengalahkan orang yang terlebih kafeina.Semalaman Zana berjaga. Sempat tidur seketika sebelum ibu mengejutkannya untuk solat subuh.“Jam loceng kuat macam tu pun Zana tak sedar, ya?” kata ibu apabila dia masih tidak dapat membuka matanya dengan sempurna di meja makan. “Habis nak memandu macam mana?” Usik ibu.“Nanti oke lah, ibu.”Zana mencapai sudu dan menyenduk kuah dal ke piringnya. Di koyak roti Benggali dan dicecahnya dengan berselera sekali. Munna selalu menasihatinya, agar tidak makan kulit keras pada atas roti tu, tapi itulah kegemarannya sejak dulu. Munna tu suka nasihat orang macam-macam fasal makanan, padahal dia lah ketua makan serba-serbi... ntah, macam mana dia jadi budak ‘medic’ kami pun tak tahu.“Hari ni balik pukul berapa?”“Empat.”“Balik terus ya, malam ni abah dan ibu nak bawa Zana keluar.”“Ke mana?”“Adalah...”“Insya-Allah,” kata Zana sambil menghirup kopi secawan. Kata Pipah, patutlah Achu Zana hitam, achu suka minum kopi.

Tiba-tiba dia terkenang pada Pipah lagi. Rasanya macam nak pergi rumah Kak Zura minggu ni. Pura-pura merajuk, tentu abah dan ibu akan panik sikit. “Zana pergi ibu,” kata Zana sambil mengucup tangan ibu dan mencium pipinya yang mulus tu.“Baik-baik di jalan.”Zanariyah menyanyi-nyanyi kecil.
Mujurlah ibu tak berleter panjang pagi-pagi ni. Kereta kepunyaan Abang Zahar tu di beloknya ke kiri. Marissa dan Junaidah (Jade), sudah sedia menunggu di tepi jalan kondominium mereka.“Mana Aliya?” Tanya Jade selepas memberi salam.“Hari ni cik abang dia hantar.” Kadang-kadang Aliya memandu sendiri kadang-kadang dia menumpang mereka. Tetapi kalau Hadi ada di Kuala Lumpur ni, dia akan ada acaranya sendiri.
Mereka hanya nampak mata dia waktu kuliah aja, lepas tu ghaib!“Dah siap kes studi?”“Yup.”“Bagus, bagus nanti aku boleh kerling-kerling.” Kata Marissa, sambil menyelongkar fail Zana.“Mana boleh Marissa... kat kampus tentu dah ada yang menunggu nak ‘xerox’.” Kata Jade“Apa ni, orang bercakap pun tak ada respons,” renggek Jade lagi.Zana jadi sedar diri.

Dia hanya dikerumuni oleh sang Kumbang bila mereka hendak menciplak ‘assignment’, lepas tu dia dilupakan macam tu. Dia sepatutnya bersyukur nenek si Nanas tu sanggup jadikan dia cucu menantu. Abah dan ibu dah nampak potensinya bakal jadi andartu sampai bila-bila... sebab tu mereka cuba nak menjodohkan dia.

No comments:

Post a Comment