MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Friday 7 November 2008

~Tidak mampu aku memaafkanmu ::..~


Aku memandang wajah Farouq dalam-dalam.Aku mengeluh..mungkin inilah pertemuanku yang terakhir dengannya."Qis,jauhnya U mengelamun..fikir pasal apa?"soal Farouq."I kena kawin dgn sepupu I""What?!!are U kidding..Qis serius ok..Luculah lawak Qis hari ni"ujar Farouq sambil ketawa seolah-olah apa yang aku sampaikan sbntr td hanyalah satu lawak bodoh"far..I cakap betul-betul ni.Mak Long I yang meninggal minggu lepas wasiatkan supaya anak dia kawin dgn I""What?!!wasiat!!jadi U terima je lah..""I x boleh tolak..ini wasiat far..U kena faham""sampai hati U buat I macam ni..I ingat u mati-mati sygkn I..rupa-rupanya x.."ujar Farouq sedih.Aku tersentak"Qis nak buat macam mana..ni soal wasiat far..mana boleh x ikut..patutnya U kena kesiankan I sebab I yang kena pakasa akawin..seksa tau x..""U pujuklah parents U sekali lagi,ok..please honey.."pujuknya.Aku berfikir sejenak.Akhirnya aku mengalah"ok..ok.."Aku meraba-raba pipiku.Perit dan pedih bertandang.

Kali pertama aku ditampar walid kerana wasiat bodoh tu.."walid x pernah ajar Qis krg ajar macam 2.."jerkah walidku.Aku menangis dan terduduk.Aku memandang walid dengan linangan air mata"tp Qis x nak kawin dgn Naim..Qis x suke dia..Qis benci dia..""tolonglah Qis..jgn malukan bonda,jangan malukan keluarga kita..perkahwinan Qis dengan Naim 2 bulan je lagi..Qis kawin dgn Naim ok.."giliran bonda pula memujuk.Aku bingkas bangun."siapa suruh bonda pandai-pandai tetapkan perkahwinan 2..Qis x nak kawin dgn Naim bodoh 2..bonda tak faham ke??"jeritku..PANGG!!satu lagi tamparan hinggap di pipiku.Kali ini dari bonda pula.."Qis benci bonda..Qis benci walid..benci semuanya.."jeritku lagi.Aku berlari ke bilik tidur milikku..takut ditampar sekali lagi.Pintu bilik aku hempas dgn kuat.Aku menangis di birai katil..seminggu aku begitu..x makan..x minum..walid juga x membenarkan aku bekerja lagi.Susut badanku menangisi hubungan cintaku bersama Farouq yg tlh terkubur.2 tahun aku dan Farouq menyulam cinta..tiba-tiba sahaja musnah gara-gara kehadiran orang ketiga..Aku berbaring di atas katil..menangis dan menangis mengenangkan cintaku kepada Farouq.......................................................................................................................................

2 minggu aku sprt org x siuman.

Hari ini dgn penuh bersemangat aku menelifon Naim..aku mengajaknya berjumpa di Tasik Titiwangsa.Dia bersetuju.Pertemuan pertama aku sudah buat perangai.Aku sengaja dtg lewat 1 jam..namun Naim ttp menungguku di situ..tiada riak marah yg menghiasi wajahnya..hanya senyuman yang menyapa diriku.."kenapa lewat sampai?"soalnya lembut.Aku hanya berpeluk tubuh.Dia tersenyum."knp ajak sy jumpa dkt sini?"tanyanya lagi."sbb ni tempat aku dan Farouq selalu berjumpa..skrg aku dgn Farouq kena putus kau th x !Farouq bencikan aku pun gara-gara aku kena kawin dgn kau!"marahku"maafkan sy..sy x tau Qis dah berpunya"ujarnya lembut.Aku mencebik..loya dgn kata-kata yg terbit dr mulut peguam muda ini.."aku nak kau jujur..kenapa kau x tolak perkahwinan ni?""sbb sy cuba untk mengikut wasiat arwah mama..sy pun t'paksa berpisah dgn kekasih sy sbb perkahwinan ni..jgn fikir awk sorang je yg kena berkorban dan tersiksa""but the problem now is..aku bencikan kau..aku meluat tgk kau..aku x nk kawin dgn kau!siapa yg bodoh sgt smpai sggp buat wasiat yg bodoh macam ni??!!""Qistina..watch your mouth!org yg buat wasiat 2 arwah mama sy..mak long Qis..cubalah belajar untuk menerima dan merelakan suratan takdir ni..""aku xkan belajar dan xkan merelakan perkahwinan ni..".selepas itu aku pulang..x betah untuk terus bersamanya disitu..Tanggal 11 ogos 2003..aku dan Naim selamat diijabkabulkan..dgn sekali lafaz sahaja aku sdh sah menjadi milik Naim sepenuhnya..Air mataku menitis tatkala Naim menyarungkan cincin berlian di jari manisku..aku menangis bukan kerana t'haru..tp benci.Aku benci pernikahan ini!!Ramai yg memuji kesepadanan kami berdua..aku akui Naim memang baik dan jauh lebih kacak dr Farouq tp..entahlah"Qis cubalah senyum..x ada langsung seri pengantin pd wajah Qis""awk jgn nak menyibuk hal saya..ni muka saya so..ikut suka hati sayalah saya nak senyum ke x nak..xkan x reti-reti nk bersyukur lagi?"marahku.Panggilan 'kau dan kau' aku tukar menjadi 'saya dan awak'..walaupun hanya benci yang memenuhi hati ini namun masih ada sekelumit persaan hormat yg bersarang di hati..Naim terkebil-kebil memandangku.."apa tengok-tengok!!jgn tgk sy..sy x suka!"..sekali lagi dia menjadi mangsa amarahku"maafkan abg,Qis.."ucapnyaMalamnya sewaktu aku sdg menonton tv bersama bonda,Naim tiba-tiba dtg dan duduk disebelahku.."sayang..jom tidur.."..aku trsentak.Sayang!Aku jd geli tiba-tiba..Namun,di hadapan bonda terpaksalah aku berlagak mesra"kejapla yang..nk tgk tv kejap.."balasku lembut.dia memegang tanganku.aku tetap menggeleng..bonda merenungku.Aku aku..aku dan naim ke bilik tidur.."lain kali jgn panggil sy syg..and one more thing..don't you ever dare to touch me!!"..aku mengambil sebijik bantal dan meletakkannya di bawah.Naim t'kejut"knp ni syg..""how dare you call me syg..sy dah beritahu jgn pggl sym macam 2..i hate it!!sy nak tidur dkt bwh ni""tp kt bawah 2 sejuk..""sy rela mati kesejukan drpd kena tidur sekatil dgn awk..sy jijik tau x..lagipun sy tidur atas karpet bukan atas lantai""tp ni kan first night kita..jgnlah bt abg macam ni..""eh,sy kawin dgn awk pon dah kira baek tau!jgn nk lebih-lebih pulak""tp Qis..""x ada tapi-tapi lagi..tutup mulut bangkai awk 2..sy nak tidur".Aku berpura-pura tidur.Dia pula masih b'teleku di birai katil"Qis.."pgglnya lagi"hisy..apa lagi!!sy serabut tau x!!"jeritku"Qis tidur ats biar abg tidur dkt bwh.."ujarnya..ada nada sebak pada suaranya.Aku tanpa membantah terus nyenyak di ats katil..dia pula kesejukan di bawah.....................................................................................................................................

Genap sebulan p'khwinanku,

aku dan Naim b'pndah ke Bukit Antarabangsa.Baguslah..sekurang-kurangnya aku x p'lu lagi b'sndiwara di hdpn walid,bonda dan papa..Dan yg palig penting aku x p'lu lg tidur sebilik dgnnya walaupun bukan di atas katil yg sama..Di sini,aku boleh memarahinya..memaki-hamun dirinya sesedap rasa..dan yg bermakna bagiku ,bilikku dan biliknya b'asingan.Namun smkn lama aku tinggal di sini semakn kuat keinginanku untk kmbali bekerja."Naim sy nk kerja..boleh ke x.."soalku lembut.sekadar mengambil hatinya"knp..duit yg abg bg 2 ckp ke..kalau x ckp abg boleh tambah..""x..Rm 3000 2 dh lebih dari cukup..sy bkn apa Cuma boring la..'"x payah la..ek..duduk rumah je""hey awk ni siapa nk halang-halang saya,ha!sy x kira pokoknya sy tetap nak kerja""lain kali jgnlah tanya kalau dah buat kptsn sndiri..pergilah kau nk kerja apa pu..aku x nak ambik tahu..kau kerjelah kt mana pon..aku dh x kisah!!"jerkahnya.Pertama kali aku lihat dia marah..aku terpana seketikaGara-gara peristiwa itu..seminggu dia merajuk dgnku..smggu dia plg lewat..smggu dia x b'ckp..Argghh..biarlah..tanpa kelibat dan suaranya hidupku lbh aman dan sejahteraAku t'paksa akur dgn ketentuan takdir,aku x jadi bekerja apabila bonda dan walid turut menentang kptsnku..Naim,t'nyata gembira dgn kptsnku..Namun,aku tetap punya cara untk menyakitkan hatinya..aku sering keluar dan plg lewat malam..namun dia tetap sabar dan sering ketiduran di sofa kerana menunggu kepulanganku..Genap setahun p'khwnnku,Naim harus ke singapura untuk outstation slm 2 mggu..3 hari ketiadaannya,duniaku bosan..ada perasaan aneh yg hinggap di sarang hatiku..Mungkinkah ini rindu?x mgknlah..Hari ke-5 ketiadaannya aku ke Blue Moon Bar,tempat kegemaranku dan farouq swktu kami b'cinta dulu..Entah tuah apa yg dtg pd malam itu,aku t'jumpa Farouq.Badannya sdkt susut b'bndg dahulu.."Qis,U buat apa dkt sini..hubby U x mrh ke p'gi tmpt-tmpt macm ni"soal Farouq"hubby I x ada…dia outstation..so I jln-jln lah dkt sini.Lama I x dtg sini..U apa khabar?""I mcm yg U tgk lah..I rndu sgt dkt U. .jom p'gi tasik titiwangsa..kt sini bising la.."Sejak hari itu aku seinrg keluar b'sama Farouq..makan-makan,menonton wyg..sama mcm waktu aku dan dia sdg b'cinta dahulu..Malam ini malam t'akhir aku dan Farouq blh b'sama kerana esok Naim pulang.."cantik rumah U. .pandai U hias..""ada-ada je lah U ni..minum la air tu.."Malam ini aku sengaja memakai gaun paras paha tanpa lgn yg dihadiahkan oleh Farouq dahulu.."U look sexy baby..""thanks..well are you trying to seduce me Farouq.."soalku manja"yas I am .."balasnya romantis..Aku t'jaga saat mentari menerobos mask kedalam bilikku.Aku menggeliat.."Far..wake up honey..it's 10 p.m already""malaslah..I nk tidur lagilah.."Aku menuruti kemahuannya.Tiba-tiba handphoneku b'bunyi..nama Naim t'tera di skrin.Aku segera mnjwbnya"Far..U kena bgn skrg..hubby I on the way"jeritku.Farouq segera bgn.Sblm plg,dia smpt mghadiahi satu kucupan hangat ..Sejam kemudian,Naim tiba.Aku menunggunya di pintu..briefcasenya aku capai..pipinya aku cium..Kali pe'tama aku buat begitu.Aku lihat dia kaget.."amboi kenapa happy sgt ni.."soalnya"saja… x boleh".Hari itu aku baik t'hadapnya.Dia mghadiahiku seutas rantai berlian.Keesokan harinya,aku kmbali dingin dan melayannya sprti biasa....................................................................................................................................

Masuk hari ini sudah 3 hari aku terlantar di hospital akibat demam dan muntah-muntah..Aku jd takut dan cemas tiba-tiba..Naim setia menemaniku siang dan malam..sejurus plg dr kerja trs ke hospital utk menjagaku.Aku msh ingt hari ke-2 aku di hospital,aku lht dia sdg solat tahajjud..ada air mata bertakung di matanya.Dia b'doa shgga menangis.


Dia mendoakan kesihatanku..kebahagiaanku..kesejahteraanku..Hati aku t'sentuh dgn sikapnya.Betapa dia cinta padaku..tapi aku sdh mengkhianati cintanya.Rasa bersalah menghantuiku..air mataku tumpah juga..Lamunanku t'henti saat handphoneku menjerit"hello.."sapaku"Qis..aku ni Syeera.."Sheera ada apa?"soalku cemas apabila mendengar suara sheera yg cemas"abg aku..abg aku..""ya..knp dgn Farouq..""dia tgh nazak skrg ni..""knp?Dia skt apa??""Aids..dia suka tukar-tukar prmpuan..".Aku terpana.Aids!Aku b'samanya bulan lepas..aku mematikan talian..Pintu bilikku diketuk dan wajah Naim muncul.Aku t'jun dr katil dan memeluk kakinya.Dia t'kejut"maafkan Qis..Qis banyak buat dosa terhadap awk..Maafkan Qis.."ujarku dgn linangan air mata.Dia meleraikan pelukanku di kakinya."maafkan Qis..Qis b'dosa..dosa besar""kenapa ni"soalnya bingung"Qis..Qis curang..Qis dh t'lnjr dgn..dgn.."Naim trs meleraikan pelukannya.Wajahnya merah padam"dgn siapa Qis..beritahu abg"soalnya.Nada suaranya msh begitu..lembut dan tenang"Far..Farouq""Astagfirullahalazim.."dia b'istighfar."bila Qis?""bln lepas..hari t'akhr awk outstation".Aku lht dia duduk.Dia meraup wajahnya.Aku msh begitu..t'duduk di atas lantai smbil menangis terdedu-sedan."Qis jijik untk b'sama abg sedangkan abh ni halal unutk Qis..tp Qis blh b'sama Farouq yg bukan ada hubungan apa-apapun dgn Qis..B'dosa besar Qis!Qis x igt dosa ke?!!"bentaknya"maafkan Qis..tp Qis x mmpu tolak dia malam 2..""x mampu..x mampu Qis cakap!Qis mmpu dan sggup tolak abg tp untuk tlk Farouq Qis x mampu!Abg kecewa Qis..Dahla..Qis tidur dulu..Qis tgh skt ni..kita bincang lepas ni"Aku tiba-tiba t'jaga.Naim sdh tiada di sisiku..ada skpg surat di tangankuUntk isteri abg yg dicintai..Swktu Qis mmbaca surat ni abg mgkin dh x ada di m'sia..Maafkan abg tp abg x mmpu utnk mlht Qis..abg t'siksa..abg kecewa Qis..Qis sbnrnya sakit..HIV Positive ..maafkan abg sbb x mampu b'dpn dgn Qis..Bukan maksud abg untk tgglkan Qis swktu Qis skt tp hati abg dah hancur Qis..Abg x mampu untk memaafkan Qis..Abg dah cuba tp tetap x boleh nak maafkan Qis.Abg t'pksa melepaskan Qis..abg x mahu digelar dayus,Qis..Dgn lafaz Bismillah saya Naim Haiqal bin Zaim menceraikan Qistina binti Zaid dgn talak satu..maafkan abg syg,abg t'pksa p'gi dulu..maafkan abg sbb pggl Qis syg walaupun abg tahu Qis akan membencinya.Abg akn mendoakan kebahagiaan Qis b'sama Farouq..Suamimu yg t'luka..Aku menangis dan menjerit-jerit memanggilnya.Aku cuba menghubunginya.Nombornya sdh x ada dlm perkhidmatan"abg..abg p'gi mana..abg jgn tgglkan Qis"jeritku.2 org nurse dtg.Aku disuntik Ubat penenang.Aku t'lena…Aku berada di sebuah taman yg indah..aku lht Naim di situ,dia b'pakaian serba putih.Aku memanggilnya..dia menoleh dan t'senyum ke arahku..Dia melambai-lambaikan tangannya..dia akhirnya hilang..aku menjerit memanggilnya namun dia tetap hilang..2 hari kemudian,aku boleh keluar dr hospital.Aku kerumah walid dan bonda.2tamparan lg hggap di pipiku.Kedua-duanya dtg dr tgn bonda..Aku ke rumah papa pula..aku dihalau..aku kini dibuang keluarga.....................................................................................................................................


4 tahun kemudian..


Pagi ini aku bgn lg untk b'munajat kpd Allah.Memohon agar dosa-dosaku diampunkan oleh-Nya..Aku menangis..aku memandang kudis-kudis kotor yg hina yg ada pd bdnku ini.4 tahun dahulu aku mencari Naim di merata-rata tempat..aku turut ke London,tmpat tgglnya swktu dia kecil.5 bulan kemudia,pencarianku terhenti terhenti apabila sebuah peristiwa yg x mgkin aku lupakan berlaku.Naim terkorban dalam nahas udara.Kapal terbangnya terhempas sewaktu penerbangan dari Perancis ke Malaysia.Dia selamat dikebumikan di sebelah kubur mama..Aku bagaikan org gila..Setiap hari aku ke kuburnya dan menangis di situ.Aku x tahu sama ada dia sudah memaafkanku atau x..aku redha sekiranya dia x dpt memaafkanku krn aku mmg x layak untuk mendapat kemaafan dan kasih-sayang dr seorang lelaki berhati luhur sepertinya..ia memang setimpal dan balasan yg paling tepat bagi semua perbuatanku t'hadapnya..Aku takut..Aku hanyalah seorang anak yang derhaka terhadap kedua-dua ibu-bapaku..dan aku juga isteri yg nusyuz t'hdp suamiku..dan aku juga sdg membilang dan menantikan detik kematianku yg x aku ketahui bila kan t'jadi…Dosa-dosa..aku hanya mampu berserah kepada-Nya…

No comments:

Post a Comment