MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Thursday 10 July 2008

Pedihnya terima hakikat ini......



Keliru …
Sedihkah aku?
Bersalahkah aku?
Derhakakah aku?
Patutkah aku?

Macam-macam persoalan dalam minda hari ini…

Ujian apa yang sedang Allah berikan padaku…dan seluruh keluargaku…
Kata orang..”Allah beri ujian pada hambanya bukan kerna membenci tapi kerana menyayangi”..ku pujuk hati dengan kata-kata ini.

Namun di benakku seringkali membuat andaian..atas dasar apa kami di uji sebegini?

Ibu masih terlantar sakit….dan bibirnya masih bertanyakan anak emas ibu yang saban hari makin tega menyakiti hati tuanya.Entah sampai bila aku dan yang lain-lain harus terus membohongi ibu.Maafkan kami ibu..apalah daya anak-anakmu ini yang terus-terusan menipumu.Bukan kami mengabaikan dirimu….Tidak sekali-kali terlintas diminda anakmu ini. Cuma kami turuti nasihat dan bimbingan ibu . “.Anak-anak perempuan bila sudah diijabkabulkan dia berhak mentaati suaminya…dan jadikan keluarganya sebagai keluarga sendiri.”.itu bimbingan ibu pada kami sejak kecil hingga kami dewasa.

Anak emas ibu ..abg ke-duaku..(Mohd.Yussuf)
Dia berhak untuk mengatur hidupnya.Aku dan adik beradik yang lain sudah putus asa untuk menasihati anak emas ibu ini.Sejak kembali kerumah ibu di Kuala Kedah pertengahan bulan Desember tahun lalu (2007)aku dan adik beradik yang lain gembira sekali.Iyalah selama 21tahun kami tinggal berjauhan (walaupun hanya di Ipoh-namun hari raya saja sempat kami berkumpul).Ibu tidak sunyi lagi…kerana dah berteman.Sejak kematian aruah bapa pada 13.Jan.2006.Ibu tinggal sendirian..dan malam bertemankan Wanie..anak sedaraku (anak abg yang sulong-Abg Man)

Alhamdulillah..kerana kepulangan abang tepat pada masanya kerana pada tahun 2008 ,Wanie akan masuk asrama penuh.Jadi ibu ada peneman terbaru iaitu anak emas ibu sendiri –Abg Cup dan keluarganya (kakak ipar dan 3anaknya-Along(Siti-17thn),Angah (Fatin-15thn) dan Adik(Rohimi-11thn).

Allah itu Maha Mengetahui…dan apa yang terjadi adalah Kehendak-Nya.Manusia hanya mampu merancang dan berserah.Kegembiraan kami lenyap begitu sahaja bila Abg Cup mula buat perangai (main cinta-bulan march 2008 ).Sudah berguni nasihat dan mukadimah dari kami adik beradik pada dia…namun hampa.Apakah Allah menyembunyikan sesuatu dari kekecohan yang dialami oleh kami sekarang??

“Diharap panas hingga ke petang tapi hujan ditengahari”

Aku malu pada suamiku…dengan keadaan yang menimpa nasib ibu.Sepatutnya anak-anak lelaki yang memikul tanggungjawab untuk menjagamu.Rasa terkilan hendak meninggalkan ibu bersama dengan menantunya(Kak Chik) setelah apa yang telah abang Cup sanggup khianati masjid yang mereka bina sekian lama..Hati perempuan mana yang tidak terusik pabila suami bermain kayu tiga dan diri terpaksa menjadi hamba menjaga mentua yang terbaring kaku (ibuku…).Kami tidak salahkan kakak iparku..dia dah banyak menolong kami menjaga ibu seperti ibunya sendiri.Asal malam menjelma abang akan keluar rumah.Terkontang kanting kakak iparku menguruskan ibu seorang diri.Aduhai…Keadaan bertambah gawat dan tembok kesabaran kakak iparku runtuh hari ini 10/7/2008..pabila semalam abang Cup mengatakan dia bertekad kawen dengan kekasihnya itu.Hati isteri mana yang tidak hancur dan terluncurlah kata-kata dari mulutnya untuk tinggalkan rumah ibu….Pagi tadi…aku terima panggilan dari kakak keduaku yang Kak Chik telah tinggalkan rumah ibu bersama-sama anaknya.Astaqfirullahhalazim…..Nasib baik abang ketigaku bersama kakak pertamaku(Kak Kiah) ada menjaga ibu.Sudah berguni nasihat mereka pada kakak iparku.Tapi hati dah hancur..Kak Chik pergi membawa hatinya.Oh…Kak Chik…tega sungguh insan yang sedarah denganku melukakan hatimu.Harus bagaimana kami yang menghormatimu selama ini untuk menebus kesalahan abg kandung sendiri.Ya Allah ! kami pasrah dan redha dengan ujianmu ini.

Kak Kiah,Kak Shun kami sudah ada tanggungjawab masing-masing.Namun begitu kami bersyukur dengan suami yang masih mampu memahami dan masih merestui kami terus menjagamu. Kak Kiah akan dihantar suaminya setiap malam untuk menjagamu…dan Kak Shun pada sebelah siangnya itupun selepas anak-anaknya pergi sekolah.Apalah daya anakmu ini ibu…kerana dalam 3orang anak perempuanmu ..hanya aku seorang yang bekerja. Dan tinggal jauh (Pulau Pinang) darimu.Aku terpaksa wakilkan kakak2 untuk menguruskanmu.

Tunggu sahaja hari sabtu ini.Pertemuan kami adik beradik bagi membincangkan hal pengurusan ibu.Abang iparku (abg It suami Kak Shun) awal-awal lagi minta izin untuk menjaga ibu.Alangkah beruntungnya ibu mendapat menantu lelaki sebaik Abang It.Dah banyak jasa dia pada aku dan keluargaku.Baik ibu dan bapa…dia yang mengambil berat.Terima Kasih abg It.

Menghitung hari untuk kembali ke kampong hari sabtu ini.
Semoga kami semua mendapat petunjuk dari apa yang telah terjadi.Amin.

Puas difikir dan direnung aku redha dan pasrah
Semoga kemelut yang melanda cepat-cepat berlalu.Amin

Bersabarlah ibu…moga-moga semua ujian akan cepat berakhir.







No comments:

Post a Comment