MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Friday 6 June 2008

Tidur Siang: Pandangan Islam & Saintifik..


Tidur siang pernah dianggap sebagai salahsatu tanda kemalasan.

Islam menganggapnya sebagai suatukebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihandengannya.


Di dalam kitab 'Misykatul Masabih' disebutkan tentang salahsatu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi:"Tidur yang sedikit di waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji.


Rasulullah ada melakukannya."Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata:"Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di sianghari kerana ianya membantu ibadah di malam harisebagaimana sahur membantu puasa di siang hari.


Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahariuntuk solat zohor."Islam mempunyai pandangan tertentu tentang tidur tengahari.Ia dianggap sebagai sunnah dan bukan sebagai suatu yangkeji. Tidurnya hanya sekejap. Tujuannya adalah untukkesegaran tubuh badan agar dapat dimanfaatkan untukmelaksanakan amal dan ibadah yang berkualiti.


Dewasa ini,berpandukan kajian-kajian saintifik, tidur sekejap di waktusiang (day napping), terutamanya pada waktu tengahari,didapati amat berkesan untuk mempertingkatkan tenaga,tumpuan dan akhirnya produktiviti pekerja-pekerja.


Baru-baru ini satu kajian 25 tahun tentang kesan tidur keatas negara-negara industri dan pasca-industri telahmendapati bahawa "92.5% pekerja-pekerja yangberkesempatan tidur di waktu tengahari, mempunyai dayakreativiti yang lebih tinggi.


Daya kemampuan merekauntuk menyelesaikan masalah juga meningkat. Semua inipastinya meningkatkan produktiviti." (Napping News:'Scientific Proof Confirms: Napping Enhances WorkerProductivity,' from eFuse)Waktu tengahari merupakan masa yang paling sesuai untuktidur seketika kerana sistem badan kita memang bersediauntuk memanfaatkan fasa tidur pada waktu itu.


Fasa ini disebutkan sebagai 'a midafternoon quiescent phase' atau ' asecondary sleep gate.' Di antara tokoh-tokoh yangmenggalakkan tidur tengahari ini ialah Dr. William A. Anthony,Ph.D. dan Camille W. Anthony, pengarang buku 'The Art ofNapping at Work.'Demikian juga yang disebutkan oleh David F. Dinges danRoger J. Broughton di dalam buku mereka 'Sleep andAlertness: Chronobiological, Behavioural and Medical Aspectsof Napping.' Dr. James Maas, pakar tidur dari CornellUniversity juga telah merumuskan bahawa tidur di tengaharisekadar 15-20 minit sudah mencukupi untuk mengembalikantenaga dan menjaga kesihatan.


Seorang pengkaji yang lain,Donald Greeley, telah mengatakan bahawa tidur tengahariadalah bermanfaat selama mana ianya tidak melebihi satujam. (Gail Benchener: 'Parents and Sleep Deprivation,'Family.com)Sunnah tidur tengahari yang diajarkan Nabi rupa-rupanyamerupakan suatu yang amat saintifik lagi relevan pada hari ini.(Laporan saintifik tentang kelebihan tidur tengahari ke atasproduktiviti berdasarkan kajian 25 tahun)


No comments:

Post a Comment