MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Wednesday 29 April 2009

~Mak cik Piah Panadol Soluble~




Bila sebut pasal panadol ni... Teringat pula Eila pada satu cerita yg pernah diceritakan oleh kawan sepejabat Eila. Pasal Panadol Soluble... Kisah yg berlaku di kampung dia... (ape pun nama2 dlm cite ni bukanlah nama2 sebenar...)

Dulu di kampung dia... masa Panadol ni baru diperkenalkan. Semua org nak cuba. Asal je tak sihat. Panadol ni la jadi pilihan. Ye la nak tau sejauh mana hebatnya panadol ni... Bagi yg susah nak makan ubat biji ni... suka sangatla... Sebab mudah. Masukkan je dalam air... bila dah larut, terus boleh minum... Ada jugak tu yg suka tengok panadol tu berubah menjadi buih2... mcm magic pulak...

Macam ni ceritanya....
Satu pagi..... Mak Cik Piah pegi memotong.... Tiba2 rasa macam tak sihat... Kepala rasa sakit... Badan macam nak demam.... Ermm... Macam tu la bila umur dah semakin senja.... Ade je... Balik dari memotong.... Dia singgah di kedai kopi... Terus dilabuhkan je punggungnya atas kerusi kedai Pak Dolah... Dipanggilnya anak tuan kedai yg baru belasan tahun tu bila didapati Pak Dolah tak ada kerana lewat sedikit...

Mak Cik Piah : Mat... Hang bagi ayaq masak suam.... Pas tu hang tolong beli panadol had baru tu... Pa nama tak tau... Aku nak try tengok.. Depa kata baguih sangat. Mana tau sakit kepala aku boleh hilang, badan aku ni pun rasa semacam ja...

Mat pun tak banyak cakap terus pegi beli panadol tu kat kedai runcit sebelah kedai kopi milik bapanya...

Mat : Nah Cik Piah panadol tu...

Tiba2... Mat menjerit...

Mat : Eh.... Cik Piah!

Mak Cik Piah pun angin la.... Ye la... semua mata yg ade kat kedai kopi pandang kat dia.

Mak Cik Piah : Hang jangan nak mengada2 pulak Mat... Aku tau la... Bukannya aku ni bodoh sangat...

Mat jadi serba salah.... Dgn sebaiknya dia cuba nak terangkan pada Mak Cik Piah.... Tapi Mak Cik Piah tetap dengan pendirian dia...

Mat : Cik Piah dengaq la saya nak bagi tau dulu...

Mak Cik Piah : Awat? Hang ingat aku ni tera mana sangat? Tua2 aku pun, aku tau semuanya... Kalau tak.. Takkan aku tau pasal panadol ni...

Mat : Bukan macam tu Cik Piah.... Cuma....

Mak Cik Piah : Cuma apa? Hang nak tunjuk terror hang la kan... Nak bagi tau yg hang ni pandai, pas tu dok mengajaq org macam aku ni...

Mat : Ish... tak la Cik Piah.... Saya ikhlas la....

Mak Cik Piah : La ni aku nak tanya hang.... Sapa makan garam dulu? Aku ka hang?

Mat : Cik Piah la....

Mak Cik Piah : Ha.... Dah tu... Yang hang duk terhegeh2 nak belagak pandai ni... Pasai pa?

Mat : Saya bukan nak tunjuk pandai... Niat saya baik... Cik Piah tu yg salah faham...

Mak Cik Piah : Tak payah... Aku tau.. Org muda macam hang ni selalu dok perendah org tua macam aku ni....

Semua yg ada dalam kedai kopi tak berani nak menyampuk... Sebab semua dah tau sangat dengan Mak Cik Piah ni... Silap2 pisau pemotong getah tu naik kepala... Mat pula cuba sebaik mungkin jaga hati Mak Cik Piah... Dalam hatinya berdoa minta bapanya cepat2 sampai ke kedai.... Supaya selesai hal ni...

Mat : Saya tak mau nanti Cik Piah salah makan ja...

Mak Cik Piah : Kan aku dah cakap... Aku ni org yg dah lama hidup kat dunia ni.... Anak2 aku pun semua dah besaq... Semuanya dah kawin. Hang tu baru setahun jagung dah nak tunjuk pandai... Kan tadi hang jugak yg kata aku ni yg makan garam dulu... Jadi hang tak payah nak mengajaq aku... Selama ni aku makan ubat tak dak masalah apa pun... Doktor pun tak lebih2 macam dgn hang...

Mat : Ikut suka Cik Piah la....

Mat dah tak tahu nak cakap ape lagi... dibiarkan Mak Cik Piah dgn sikap angkuhnya...

Mak Cik Piah pun masukkan panadol soluble ke dalam mulut dan terus minum air.... Ape lagi.... Berbuih2 la mulut Mak Cik Piah macam orag baru kena sawan.... Semua yg ada dalam kedai termasuk Mat bagai nak pecah perut menahan ketawa.... Mak Cik Piah pula terus balik ke rumah dgn rasa malu yg amat sangat...

Sampai ke hari ni... Mak Cik Piah glamour dengan gelaran "Mak Cik Piah Panadol Soluble...."


No comments:

Post a Comment