MENYINTAIMU

roses and butterfly photo: Butterfly Roses ButterflyRoses.gif

Wednesday 4 June 2008

Pramugari koma di tanah suci..Mesti Baca


> Pramugari koma di tanah suci..Mesti Baca
>>Untuk renungan bersama ......
>>
>>Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya
>>menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman
>>menarik dan pelik. Bagaimanapun, dalam banyak-banyak
>>peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai
>>bila-bila.
>>
>>Ianya berlaku kepada seorang wanita yang berusia di pertengahan
>>30-an.Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya
>>menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya 20 tahun dan
>>masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya
>>balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.
>>
>>Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah
>>Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah,
>>cuma saya seorang saja tinggal dengan nenek saya di Perak. Walaupun masih
>>muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah
>>haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga.
>>
>>Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wanita tersebut dan rombongan haji
>>di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak
>>riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji. Sebaik sampai,
>>saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah.
>>Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar hinggalah kami sampai di Madinah.
>>Tiba di Madinah, semua orang turun dari bas berkenaan. Turunlah mereka
>>seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wanita terbabit.
>>
>>Tapi tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecahkan bumi Madinah,
>>tiba-tiba wanita itu tumbang tidak sedarkan diri.Sebagai orang yang
>>dipertanggungjawabkan mengurus jemaah itu, saya pun bergegas menuju ke
>>arah wanita berkenaan.
>>
>>"Kakak ni sakit," kata saya pada jemaah-jemaah yang lain. Suasana yang
>>tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas. Semua jemaah nampak
>>panik dengan apa yang sedang berlaku.
>>
>>"Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong
>>saya...kita bawa dia ke hospital," kata saya.Tanpa membuang masa, kami
>>mengangkat wanita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang
>>terletak tidak jauh dari situ. sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke
>>tempat penginapan masing-masing.
>>
>>Sampai di hospital Madinah, wanita itu masih belum sedarkan diri.
>>Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun
>>semuanya gagal. Sehinggalah ke petang, wanita itu masih lagi
>>koma. Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya
>>terpaksa meninggalkan wanita tersebut terlantar dihospital berkenaan.Namun
>>dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah
>>untuk mengetahui perkembangan wanita tersebut.
>>
>>Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua
>>hari, wanita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas,
>>maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi
>>seperti itu. Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka
>>wanita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan
>>rawatan lanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap
>>kemudahannya berbanding hospital madinah. Namun usaha untuk memulihkannya
>>masih tidak berhasil.
>>
>>Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk
>>mengerjakan ibadat haji. Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah.
>>Malangnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh
>>doktor bahawa wanita tersebut masih koma. Bagaimanapun, kata doktor,
>>keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk
>>menunggunya di hospital.
>>
>>Selepas dua hari menunggu, akhirnya wanita itu membuka matanya. Dari sudut
>>matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Tapi sebaik
>>saja terpandang wajah saya, wanita tersebut terus memeluk saya dengan erat
>>sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni
>>bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis??
>>
>>Saya bertanya kepada wanita tersebut, "Kenapa kakak menangis?"
>>
>>"Mazlan.. kakak taubat dah Lan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi
>>benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat."
>>
>>"Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih
>>terpinga-pinga.
>>
>>Wanita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu.
>>Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia
>>berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh
>>kita semua.
>>
>>Katanya, "Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki
>>orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan
>>keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang,
>>tak puasa, semua amalan ibadat kakak dan suami kakak tak buat. Rumah kakak
>>penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak tendang, kakak
>>pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.
>>
>>"Habis yang kakak pergi haji ini?"
>>
>>"Yalah...kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak
>>pergi."
>>
>>"Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke
>>yang kakak alami semasa akit?" tanya saya lagi.
>>
>>Dengan suara tersekat-sekat, wanita itu menceritakan,
>>
>>"Mazlan...Allah itu maha besar, maha agung, maha kaya. Semasa koma tu,
>>kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala
>>kesilapan yang telah kakak buat selama ini.
>>
>>"Betul ke kak?" tanya saya, terkejut.
>>
>>"Betul mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang
>>balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan
>>syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur
>>hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak di tarik
>>dengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana
>>pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."
>>
>>"Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit
>>yang dibuat drp bara api, kemudian ditarik ke sana-sini...putus, jatuh ke
>>dalam api neraka. buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main.
>>Kakak menjerit, menangis kesakitan. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu
>>dan kakak ambil buah dada tu balik." tanpa mempedulikan pesakit lain dan
>>jururawat memerhatikannya wanita itu terus
>>bercerita.
>>
>>Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia
>>tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada
>>hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang
>>amat pedih.
>>
>>Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran,
>>wanita itu meneruskan ceritanya, "Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut
>>kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti
>>nak tercabut kulit kepala. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasa
>>seperti menggelegak. Azab itu cukup pedih...pedih yang amat sangat...tak
>>boleh nak diceritakan." sambil bercerita, wanita itu terus meraung,
>>menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya
>>dahulu.
>>
>>Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali
>>balasan Allah kepada umatnya yang ingkar.
>>
>>"Mazlan...kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judi
>>dan segala macam dosa besar.
>>
>>Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak
>>sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam.
>>Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. tapi kakak perlu makan
>>buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar. "Bila ditelan saja buah-buah
>>itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia
>>menikam pula perut kakak.
>>
>>Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula
>>duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah
>>itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api.
>>Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak
>>rasa seperti terbakar hangus.
>>
>>Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan
>>sama dengan kepanasannya. Selepas habis bara api, kakak minta minuman,
>>tapi...kakak dihidangkan pula dengan minuman yang dibuat
>>dari nanah.Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak
>>sangat dahaga. Semua terpaksa kakak lalui...azabnya tak pernah rasa, tak
>>pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini."
>>
>>Saya terus mendengar cerita wanita itu dengan tekun. Terasa sungguh
>>kebesaran Allah.
>>
>>"Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak
>>nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak
>>berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakak akan buktikan bahawa kakak
>>tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar
>>perintah allah akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak
>>dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan
>>kakak dahulu, kakak akan mengaji, akan sembahyang, akan puasa yang selama
>>ini kakak tinggalkan."
>>
>>Saya termenung mendengar cerita wanita itu. benarlah, Allah itu maha agung
>>dan maha berkuasa. kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya.
>>Kalau baik amalan kita maka baiklah balasan yang akan
>>kita terima, kalau buruk amalan kita, maka azablah kita di akhirat kelak.
>>
>>Alhamdulillah, wanita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah.
>>
>>"Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu
>>sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak
>>dahulu. Kakak bertaubat...kakak taubat nasuha,"
>>katanya sambil menangis-nangis.
>>
>>Sejak itu wanita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke
>>Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak
>>henti-henti. contohnya, kalau wanita itu pergi ke masjid pada waktu
>>maghrib, dia cuma akan balik ke bilik- nya semula selepas sembahyang
>>subuh.
>>
>>"Kakak...yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa. Kakak kena jaga juga
>>kesihatan diri kakak. lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi
>>ke, berehat ke..." tegur saya.
>>
>>"Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa
>>kakak lapar." menurut wanita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil
>>Haram, dia mengqadakan semula sembahyang yang ditinggalkannya dahulu.
>>
>>Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya.
>>Saya kasihan melihatkan keadaan wanita itu, takut kerana ibadah dan
>>tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi
>>saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan
>>kesihatannya.
>>
>>"Tak boleh Mazlan. Kakak takut...kakak dah merasai pedihnya azab tuhan.
>>Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan
>>juga akan jadi macam kakak. Kakak betul- betul bertaubat."
>>
>>Wanita itu juga berpesan kepada saya, katanya, "Mazlan, kalau ada
>>perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka,
>>pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai
>>seksaan itu, kakak tak mau wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa
>>diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai
>>rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang
>>lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang
>>lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak
>>mendapat 10 dosa."
>>
>>"Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau
>>seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak
>>dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu
>>sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni??? Allah..."
>>
>>"Kakak berazam, balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari
>>ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat.
>>Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam
>>pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudah bawa dia masuk
>>Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi
>>seperti orang bukan Islam."
>>
>>Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang
>>wanita tersebut. Bagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wanita yang
>>benar-benar solehah. Adakah dia berbohong kepada saya tentang ceritanya
>>diazab semasa koma? Tidak. Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia
>>berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?
>>
>>Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang
>>digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis. Adakah ia
>>bercanggah? Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat
>>membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala,
>>syurga dan neraka itu perkara ghaib?
>>
>>Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudah diazab barulah
>>kita mahu percaya bahawa "Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul
>>katakan. Aku menyesal..." itu dah terlambat.
>>
>>REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN
>>
>>WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN, WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK, WAKTU SIHAT SEBELUM
>>SAKIT, WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN WAKTU HIDUP SEBELUM MATI

No comments:

Post a Comment